Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Ondertrouw Maastricht 1748

Hallo allemaal,

Ik heb een akte gevonden van een voorvader van mij.

Getrouwd 3 Maart 1748

Hendrick Franssen geboortig van Meerssen. Soldaat onder de Comp. van Dhr. Capt. van Raetsfelt. Met Maria Barbara Deling gebooren en beijde woonende alhier.

Hoe en waar kan ik de Compagnie van Capt. van Raetsfelt vinden in de archieven? Dit is toch tijdens het beleg van Maastricht geweest denk ik, tijdens de Oostenrijkse Successieoorlog.

Wie kan mij helpen hiermee?

Alvast bedankt,

J. Franssen

Reacties (8)

Otto Vervaart zei op zo, 02/25/2024 - 17:39

Hier een eerste aanknopingspunt: de verblijfplaatsen van eenheden van het Staatse leger zijn vanaf het tweede kwart van de achttiende eeuw op te sporen via de zogeheten officiersboekjes, doorzoekbaar op het portaal Nederlands Militair Erfgoed, https://nlme.nl/voorouders/persons?f= . Bij zoeken met de term Raesfel* zie ik helaas een lacune tussen 1745 en 1760.

Leo zei op ma, 02/26/2024 - 13:06

De naam van de bruid was Delille.

J. Franssen zei op ma, 02/26/2024 - 13:21

Hallo Leo,

Ja, ik wist dat haar naam Delille was (in de akte zoals vermeld stond dus Deling).

In haar doopakte staat zelfs de Lil, begrafenisregister De Lille, en in het trouwregister van Sint Catharinakerk staat weer de naam de Lingh.

Ik kan echter niks vinden op het portaal Nederlands Militair Erfgoed.

Ook van de kleinzoon Kaspar Christiaan Franssen 1799-1865 (hij was van 1817-1825 Korporaal) zie bijgevoegd document, kan ik verder niets terugvinden.

Bedankt voor Uw reactie.

Otto Vervaart zei op ma, 02/26/2024 - 16:32

Via Delpher, https://www.delpher.nl/, vind ik in een krant, Le courrier de la Meuse van 19, juli 1870 dat een Kaspar Christiaan Franssen op 18 juli 1870 is overleden, oud 79 jaar en 67 maanden, wonend aan de Maagdendries. Je noemt als sterfdatum 1865, waar komt die informatie vandaan als je niets vindt? WieWasWie heeft verschillende naamgenoten, en ook eentje die overleed op 17 juli 1870, maar geen overlijden in 1865.

Otto Vervaart zei op ma, 02/26/2024 - 16:39

Excuus, overlijden op 17 juli 1870, de krant is van 18 juli!

J. Franssen zei op ma, 02/26/2024 - 16:44

Hallo Otto,

U heeft helemaal gelijk. Hij is inderdaad in 1870 overleden. Ik heb me vertypt. Hij is inderdaad mijn voorvader een woonde aan de Maagdendries.

Excuses hiervoor.

J. Franssen

Michiel zei op ma, 02/26/2024 - 16:52

Soldaten van het Staatse leger en vreemde regimenten in de Republiek kregen in de 17e en 18 eeuw zgn 'serviesgeld', dat is een vergoeding aan iedere militair die was ingekwartierd voor vuur, stro, eten enz. Gerekend werd per maand van 32 dagen, een aantal stuivers per maand. 

Van Maastricht zijn uit de 18e eeuw de contra-rollen der servitiën bewaard gebleven waarin per regiment, per compagnie de soldaten worden genoemd die een vergoeding kregen in de periode waarin het regiment gelegerd was in het garnizoen Maastricht.

Deze bevinden zich bij het RHC Limburg in het archief van de Indivieze Raad Maastricht (toegang 20.001A) inventarisnummers 972 e.v.:  https://www.archieven.nl/mi/1540/?mivast=1540&mizig=210&miadt=38&miview…

Het is scan voor scan doorbladeren.Helaas vertonen de contra-rollen o.a. een hiaat tussen 1744-1750. 

Op het archief in Maastricht bevinden zich in de studiezaal naamindexen van militairen, die niet gescand op de website van het RHC staan.

J. Franssen zei op ma, 02/26/2024 - 16:56

Hallo Michiel,

Dank voor Uw informatie.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.