Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Ondertrouw en huwelijk? 1694

Het stel wat helemaal rechts onderin deze pagina staat is (als ik het goed heb) Dirk Teuniszn en Jannigje Cornelisdr. (in 1694).

Ik kan echter het vervolg van de tekst niet goed ontcijferen, wil iemand dit voor me 'vertalen'?

Het lijkt erop dat hier alleen iets staat over ondertrouw, en niet over het trouwen zelf. Zou dit kunnen betekenen dat ze ergens anders dan hier (Ammerstol) getrouwd zijn? (bij andere stellen staat er volgens mij namelijk wél bij dat ze alhier getrouwd zijn).

Benieuwd naar de visie van één van de experts! 

Groet, Wouter.

Reacties (3)

René van Weeren zei op di, 11/22/2022 - 21:23

Den 18 decemb[er] sijn bij ons wettelijck onder-
trouwt Dirck Teunissen, weduwenaer van
Lijntje Jacobs, met Jannichje Cnelis,
beyde van Ammerstol, de bruydt geassis-
teert met haer moeder, weduwe sijnde, ge-
naempt Ariaentje Harmensen

Normaal gesproken werd er na de derde zondagse afkondiging (dus minimaal de 15e dag na de ondertrouw) het huwelijk voltrokken, indien er geen geldige bezwaren waren ingediend. Het ontbreken van de huwelijksdatum kan verschillende oorzaken hebben:

- ze trouwden alsnog voor het gerecht: deze optie vervalt echter, er is geen inschrijving van een huwelijk voor het gerecht van dit paar

- ze trouwden elders: dan zou echter in de marge iets staan van 'attestatie gegeven om in ... te trouwen'

- ze zijn uiteindelijk niet getrouwd: dan werd dit doorgaans ook wel aangetekend of de inschrijving werd doorgehaald

- men is destijds vergeten de trouwdatum toe te voegen.

Helaas zijn er geen impostregisters van 1694/1695 bewaard gebleven, anders was dat een extra check geweest.

Als er kinderen uit dit huwelijk zijn geboren en als die niet als buitenechtelijk (illegitimus / illegitima) zijn geregistreerd, dan is de laatste optie de meest waarschijnlijke: men is vergeten de datum toe te voegen.

Wouter zei op wo, 11/23/2022 - 19:20

Geweldig, hartelijk dank!

 

Gelijk nog een vraagje over een kind wat in Ammerstol uit dit huwelijk geboren lijkt te zijn: Adriaan (zie afbeelding, eerste geboorte van 1708). De tekst is best goed te lezen, en op één ding na kloppen alle gegevens. Dat ene rare ding is de 'achternaam' van de moeder. Zij heet namelijk Jannigje Cornelisdr, maar in deze beschrijving wordt ze Jannigje Lijndreijer genoemd (als ik het goed lees). Volgens genealogische website https://hunter.home.xs4all.nl/Stambomen/Jongh_de/Jongh_de.html zou haar vader Cornelis Pieterzn van Staveren moeten heten, maar daar heb ik nog geen bewijs van gevonden. Heeft u een idee waar die achternaam Lijndreijer vandaan zou kunnen komen? Het enige wat ik kan bedenken is dat het haar beroep zou kunnen zijn. Dat Lijndreijer een afgeleide is van Lijndraaier, wat een ander woord voor touwslager op een lijnbaan is. Ammerstol was een dorp met veel (zalm)vissers, en volgens mij is een lijnbaan dan niet zo gek om de touwen voor de schepen te vervaardigen. Wat vind u van deze verklaring? Zou het niet raar zijn om ineens een beroep als achternaam te gaan gebruiken terwijl normaal overal de patroniemen worden gebruikt? Zou ik er nu wel vanuit kunnen gaan dat dit kind echt een kind uit het eerder besproken huwelijk is?

Benieuwd naar uw visie!

Dank!

 

René van Weeren zei op wo, 11/23/2022 - 21:18

Het is voor 1811 sowieso lastig om over achternamen te spreken. Patroniemen waren vooral bedoeld om meer specifiek aan te duiden wie er precies bedoeld werd; dit is ook de reden dat in grotere steden eerder vaste familienamen ontstaan, omdat de bevolking te groot werd om te kunnen volstaan met een patroniem als onderscheidend element. Maar ook in kleine plaatsen kon het voorkomen dat er meerdere mensen met dezelfde combinatie van voornaam en patroniem waren. In dat geval werd dan soms toevlucht genomen tot onderscheid op basis van lichaamskenmerken (de Lange, de Korte, de Jong), maar ook basis van beroep. In dit geval denk ik dus niet dat de bruid zelf lijndraaister was, maar dat zij een dochter was van Cornelis, de lijndraaier.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.