Excuus, ik keek niet goed, hij is 26 jaar.
Deze akte heeft betrekking op Jacques Visart uit Doornick en Rachel Gelton uit Amsterdam? Ik zie dat zij 23 zou zijn. Van hem ontdekte ik geen leeftijd. Over Rachel Gelton gaan wilde theorieën rond over Hugenootse afstamming en nazaten die naar Nieuw Amsterdam zouden zijn gegaan. M.i. laat een korte blik in het archief zien dat daar niks van klopt. Ik kan echter niks vinden over haar evt geboorte in A'dam...al staat er een "Joos/Josse" met dezelfde achternaam en die lijkt ook uit Doornick te komen.
Maar mijn vraag is of iemand deze akte kan ontcijferen. Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Erik
Excuus, ik keek niet goed, hij is 26 jaar.
Dit even terzijde:
Jost/Josse Gelton x Catelijne Dumondidier. Amsterdam, 03-12-1594.
Beiden afkomstig uit Doornik. Ouders van Rachel?
Men komt ook in notariële archieven Amsterdam voor.
~09-08-1637 Amsterdam(oud Waalse kerk).
dochter Catharine!
Compareerden als vooren Jaques Visaer, van Doornick,
trijpier*, woon(ende) inde Bloemstraet, out 26 jaer,
geen ouders hebbende en(de) Rachelle Gilton, van A(msterdam),
out 23 jaer, geen ouders hebben(de), woon(ende) op de Louwerier-
gracht**
[handmerk aanstaande bruidegom, handmerk aanstaande bruid]
in marge:
WK***
in de Franse
Kerck te trouwen
* bewerker van trijp, een luxe wollen stof, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Trijp; veel werkers in deze sector waren afkomstig uit Noord-Frankrijk en het huidige Wallonië
** Lauriergracht
*** Waalse Kerk
Ik denk overigens dat Leo twee goede treffers noemt. In de notariële akte uit 1624 wordt Raechel vermeld als één van de kinderen uit het eerste huwelijk van de testateur Joost Gulton uit diens met ene Catelijne; zij zal volgens het testament een kindsdeel van 40 gulden erven. De belangen van Catelijne en haar broer Enoch worden beheerd door Daniel Mondidie, oom van moederszijde en Sara Gulton, tante van vaderszijde. Zie https://archief.amsterdam/indexen/deeds/9d6d21df-b44c-666d-e053-b784100…
De ondertrouw van Joost/Josse Gleton met Cathelijne Du Mondidier vond inderdaad plaats op 3 december 1594 plaats te Amsterdam. Joost was afkomstig uit Doonik, 23 jaar oud en boratwerker (bewerker van grove wollen stof). Hij woonde destijds op het Walenpad, een smal pad buiten de stadsmuren, waar vele Walen woonden en werd bij de ondertrouw vergezeld van zijn vader Michel Gleton. De aanstaande bruid was 26 jaar oud, ook wonend op het Walenpad, en werd vergezeld van haar vader Henry de Mondidier. Zie https://archief.amsterdam/indexen/deeds/d5be0371-103f-49ef-a2e3-d2dd826…
Het feit dat Rachel en Jaques een dochter vernoemden naar de moeder van Rachel is een verdere aanwijzing dat het familieverband klopt.
Of het daadwerkelijk om gevluchte Franse Hugenoten gaat, is niet zonder meer vast te stellen. De grootste emigratie deed zich namelijk tussen 1685 en 1710 plaats, nadat in 1685 het Edict van Nantes was ingetrokken. Ook was er veel werk in de stoffensector in Amsterdam en Leiden, waardoor veel migranten uit Noord-Frankrijk en Wallonië naar de Noordelijke Nederlanden trokken.
Nog even nagezocht: helaas dateert het eerste doopregister van de Waals-Gereformeerde Gemeente in Amsterdam van 1616. Gezien haar leeftijd bij ondertrouw zou zij dus in 1606/1607 geboren (en gedoopt) moeten zijn, maar daarvan zal dus geen bewijs te vinden zijn. De andere bronnen die hierboven staan, maken het echter (geholpen door het feit dat zij een weinig voorkomende combinatie van voor- en achternaam heeft, anders dan bijvoorbeeld Stijntje Pieterse of een soortgelijke combinatie) zeer waarschijnlijk dat het hier om één en dezelde Rachel Gelton/Gilton/Gulton gaat. Dan is zij dus dochter van Josse/Joost Gelton die in 1594 huwde, en kleindochter van Michel Gelton, die in 1594 bij de ondertrouw van Joost was en dus op dat moment èn nog leefde èn in Amsterdam verbleef.
Dat klopt. Tijdens de vroege vervolgingen van Hugenoten (vooral na 1572) vluchtten velen over zee naar Engeland. Ook onder hen veel stoffenbewerkers. Vanwege de stijgende werkgelegenheid, maar ook vanwege de relatief grote godsdienstvrijheid (of een cpmbinatie van beide) trokken vele Walen uiteindelijk vanuit Engeland naar de Noordelijke Nederlanden.
Erik
zei op zondag 15 juni 2025 - 08:38