Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

notitie bij R.K. doop in 1701 - St Jan - 's-Hertogenbosch

Wat kan er met de extra notitie bij deze R.K. doop op 24 juni 1701 bedoeld zijn? 

Helena filia Jacobi van de Sanden et Maria van Wiermont

baptisata a p.[roteste?]  ijdens suscepit ceremonias neglectas -

suscep[tore]s Josephus van de Sanden et Joa[nna] van Wiermont per Adrianam Tesse

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QX-T9ZY?i=551&cc=203…

 

 

 

 

Reacties (6)

An zei op wo, 05/13/2020 - 10:22

Hallo Helena,

 

Ik denk dat er met "a p"  A Priori bedoeld wordt. Dus dat ze tijdens een niet officiele doopceremonie van te voren al gedoopt was. Misschien omdat ze dachten dat het kindje niet levensvatbaar was.

m vr gr

An

Helena zei op wo, 05/13/2020 - 10:59

Dank je, An.  Dat zou kunnen.   Ik onderzoek deze familie verder niet.  Kwam het tegen terwijl ik naar een andere doop aan het zoeken was en het me opviel omdat het afweek van andere doopinschrijvingen.

AntonS zei op wo, 05/13/2020 - 12:13

Ik vermoed dat er staat: baptisata a p. IJdens.

Ofwel: gedoopt door pater IJdens.

Franciscus Idens/Ydens/IJdens was een Jezuiet en van 1686 tot zijn dood in 1707 verbonden aan de schuilkerk Achter de Tolbrug.

Het feit dat de doop 'neglectas ceremonias', dus zonder de gebruikelijke ceremonies heeft plaatsgevonden, duidt denk ik op een nooddoop, waarbij het kind in levensgevaar was.

Over deze pater Ydens meer in dit document van Ton Vogel: http://www.bossche-encyclopedie.nl/overig/kerken/schuilkerken%20(algeme…

 

 

AntonS zei op wo, 05/13/2020 - 12:17

De link werkt niet (door die haakjes om 'algemeen' denk ik). Even de hele link copiëren en dan moet het wel lukken om bij dit zeer informatieve document te komen.

Helena zei op wo, 05/13/2020 - 12:19

Dank je, Anton.  Duidelijk nu.

Helena zei op wo, 05/13/2020 - 12:23

...en weer een interessante 'bron' erbij met dat document over de schuilkerken in 's-Hertogenbosch.   Dank Anton.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.