Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Notarisdocument uit 1650

Beste,
Zou iemand mij kunnen helpen met het begrijpbaar maken van deze tekst in oud-Nederlands naar begrijpbare taal van nu.
Met dank en vriendelijke groet uit Antwerpen,
Jo Leysen

Reacties (1)

René van Weeren zei op wo, 10/29/2025 - 02:08

Hopelijk helpt dit

Op de 16e augustus in het jaar 1650 verscheen in eigen persoon Jan Rijcke, inwoner van Hulst en momenteel wonend hier in Antwerpen, die te kennen gaf en verklaarde dat Henrick Overcamp, zijn collega-zoetelaar (bevoorrader van miltairen en scheepsbemanningen), werkzaam in het bedijkte land van St. Annapolder, Calloo enzovoorts, vandaag door een officier van de schout van Antwerpen beslag heeft laten leggen op het smalschip van Jan Rijcke, liggende in het Brouwersvliet te Antwerpen. Jan Rijcke verzocht aan mij notaris om me te begeven naar de persoon Henrick Overcamp, wonende bij de ...aensche Kade en hem te vragen of hij het genoemde schip wilde laten varen en de beslaglegging wilde opheffen; als dat geweigerd, uitgesteld of uitgezonderd zou worden, dan zou ik, notaris, namens Jan Rijcke protest aantekenen en tevens een schadevergoeding eisen tot dekking van alle kosten, schade en rentederving. Vervolgens heb ik, notaris, mij begeven naar het huis van de voornoemde Henrick Overcamp en aan hem medegedeeld hetgene dat hiervoor beschreven staat en Henrick Overcamp bevestigde aan mij, notaris, de boodschap gezien en gehoord te hebben.
Opgemaakt te Antwerpen in de aanwezigheid van de hiertoe gevraagde getuigen Anthonius de Blieck en Jacques de Vos, inwoners van Antwerpen.
Te oorkonden etcetera.
G. Vermeiren, notaris, 1650

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.