Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Notariële akte uit 1747

Via wiewaswie.nl  heb ik op het NH archief heb ik een notariële akte (Attestatie) gevonden uit 1747.  Hierin wordt mijn voorvader Pieter Claasz Schavemaker (1692 - 1762) genoemd. 

zie: 383 1747-06-25; Attestatie (Noord-Hollands Archief) - Noord-Hollands Archief

de scans staan op bladzijde 209, 210 en 211 (zie ook bijlage).  

Ik heb een poging gedaan om de akten te lezen, maar vooral op de 2e pagina raak ik het spoor bijster. Het handschrift is nogal slordig meen ik.

Het lijkt mij echter een bijzonder interessant stuk, waar veel informatie in staat. In ieder geval weet ik nu ook dat mijn voorvader een tuinder (tuinman) was en dat hij kon schrijven!              

Wie is in staat om deze akten te lezen en te vertalen??

Reacties (4)

Geert Ouweneel zei op zo, 11/03/2024 - 15:03
Op heeden den 25 Juny 1747 compareerden voor mijn Abraham Henry Casteleyn, notaris publicq, bij den Hove van Holland geadmitteert, residerende binnen der steede Beverwijk, ende de getuygen nagenoemt, den ed. Bastiaen van Rossen, boom queeker, Jan Tamisz Valck ende Pieter Claes Schavemaker, tuynluyden, Pieter van de Moolen en Cornelis van de Molen, schippers van Beverwijk op Amsterdam, alle van competente ouderdom, om de waarhijt getuigenis te geven, wonende alle binnen deser stede Beverwijk en mijn notaris bekend, dewelke ter requisitie ende ten versoeke van de overluyden van de tuynluyden in Beverwijk verclaeren waar ende waarachtig te sijn, dat hij eerste deposant wel tsedert vijftig jaaren herwaarts en sij tweede en derde getuigen wel tsedert de dertig jaaren en hij vierde en laste getuigen ruym tsedert de twintig jaaren herwaarts tot heeden toe geheugen meugen, dat de tuynluyden te Beverwijk haare groente bestaande in peulen en cruysbeyen tot Amsterdam gelost en aan de wal opgeslagen hebben op de Princegragt aan de Beurssluys en aldaar tger plaatse ook in die tijt is verkogt geworden sonder ooyt of oyt in gemelde rijs door iemant daar in belet of verhindert sijn geworden. Geevende sij getuigen voor reedenen van wel wetenschap namentlijk hij eerste getuyge dat hij veele jaaren overman van de tuynluyden te Beverwijk geweest is en daar ter plaatse in die qualiteyt als anders verkeert en omgegaan heeft, en hij tweede ende derde getuygen als tuynluyden haare peulen en cruysbessen daar ter plaatse gelost en aan lant opgeslagen en verkogt hebben, en sij twee laaste deposanten als schippers de peulen en cruysbessen van de tuynluyden te Beverwijk daar ter plaatse met haare schuyten gevaaren, gelost en aan lant opgeslagen hebben en gesien dat ook daar ter plaatse / altijt sijn verkogt geworden en voorts als in den text berigt sijnde een ieder van hun sijn gedeposeerde des noods en nader daartoe versogt werdende, met eede te willen stercken, exempt hij eerste deposant in plaatse van eede met waare woorden als sijnde van de Mennonieten gesinte. Aldsu gedaan en gepasseert binnen der steede Beverwijk ter presentie van Jacob van Gelijn en Dirk Noltens als getuygen. bastiaen van Rossen Jan Tamisze Valck Pieter Schavemaker Pieter van de Molen Kornelis van de Molen Yacop Geleyn X Dit merk bij Dirk Noltens selfs gestelt Abraham Henry Casteleyn, notaris publicq
Aad Schavemaker zei op ma, 11/04/2024 - 13:10

Heel erg bedankt Geert Ouweneel voor deze vertaling!! Ik ben hier heel blij mee. Ik heb het verhaal al een aantal keer gelezen, maar begrijp nog niet alles…

Duidelijk is dat de boomkweker, tuinders en schippers peulen en kruisbessen naar Amsterdam verscheepte en daar verkochten. Ze deden dit waarschijnlijk heel lang gezien de jarenlange getuigenissen (50, 30 en 20 jaar) en zonder beletsel.

Deze attestatie (getuigenverklaring) is opgesteld op verzoek van de  “overluyden van de tuynluyden (tuinmannen, tuinders) “. Wat wordt hier bedoeld met overluyden?

De eerste getuige (Bastiaen van Rossen) was jaren “overman” van de tuynluyden geweest. Betekent overman hier leidinggevende? Wat wordt hier nu gezegd over de kwaliteit?

Waarom hebben ze nu deze verklaring opgesteld? Dit kostte toch een aardig centje denk ik.

Heeft het misschien met het geloof te maken?? (Mennonieten, alleen handel tussen geloofsgenoten toegestaan?)

Otto Vervaart zei op ma, 11/04/2024 - 13:37

Beste Aad, de overluyden en de overman waren bestuurders van het tuindersgilde. Op hun verzoek worden de verklaring afgelegd en notarieel vastgelegd; de overluiden betaalden de notariskosten, lijkt me. Deze attestatie had daardoor een officiële status in rechte. Het duidt waarschijnlijk erop dat er een probleem was rond de loslocatie in Amsterdam. Om hierover meer te achterhalen zou je in bronnen bij het Stadsarchief Amsterdam kunnen gaan zoeken.

Aad Schavemaker zei op di, 11/05/2024 - 10:09

Bedankt Otto, voor de informatie! Het wordt inmiddels wat duidelijker. Wat betreft de loslocatie: het NHA heeft het vertaald als "op de princegragt aan de heeresluys" en door Geert Ouweneel vertaald als “op de Princegragt aan de Beurssluys”. Zou hier niet de berensluis (brug 65) bedoeld worden? Daar was in die tijd de aardbeienmarkt.

Beeldbank

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.