Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

notariële akte uit 1649

Kan iemand mij misschien helpen met de transcriptie van bijgaande akte uit 1649? Het zijn 2 pagina's.

Compareren voor mij Johan Beeris openbaer notaris bij de Ed:

Raede van Brabandt in s Gravenhaghe geadmitteert tot

Breda residirende ende de getuijgen onderge(tek)ent Jhr Jacob

van Losecaet luijtenant van de compagnie van heer ritmeester ende

major Steenhuijsen alhier tot Breda in garnizoen liggende

ter eenre, ende Jhr Willem Jolit vendrich van den compagnie

van colonel Bolsé ter andere sijde . . . .    . . . . . . 

alsoo sij reciprockelijck eenighe prentesies op den andere

. . . ..  te hebben . . . 

. . .  en omme alle questies  . . .. 

Reacties (12)

Eric van Daal zei op za, 02/24/2024 - 17:35

Hierbij de 2e pagina

Geert Ouweneel zei op zo, 02/25/2024 - 08:26

Compareerden voor mij Johan Beeris, openbaer notaris bij de Ed:
Raede van Brabandt in s Gravenhaghe geadmitteert, tot
Breda residerende, ende de getuygen ondergenoemt, Jhr Jacob
van Losecaet, luytenant van de compagnie van den heere ritmeester ende
major Steenhuysen, alhier tot Breda in garnizoen liggende
ter eenre, ende Jhr Willem Jolit, vendrich van de compagnie
van colonel Bolsé ter andere sijde, diewelcke verclaerden
alsoo sij reciprockelijck eenighe prentesien op den anderen
sustineeren te hebben, ende omme alle questien ende geschillen
die naermaels om d'een ende andere erffgenaemen souden mogen gepretendeert
worden te verhoieden, ende deselve voor te comen, met
melkanderen in alle minnelijckheyt ende vrindtschap over-
comen ende veraccordeert te sijn in voegen ende manieren
hiernaer volgende, namentlijck dat hij eerste comparant
den tweeden comparant, sijn susters sone ende neve,
bij desen verclaert te quiteren ende quijt te schelden van
alsulcke gerechte actie ende pretensie die hij op den
tweeden comprant heeft te pretenderen ter oorsaecke wegens
hem tweede comparant, beneffens andere sijne vrienden
sijn gepaert ende gedeelt allen de gereede goederen, als
goudt, silver, gemunt ende ongemunt, die jhr Jacob Losecaet,
amptman, sijns ierste comparants vader ende tweede comparants
moederlijcke grootvader was, in sekere ijser kiste tot
Zaltbommel ten huyse van Christiaen Verchem besloten
heeft naer geheelen allen dewelke de iersten comparant sustineert
met crachte van testamente hem alleen toe te comen, waerjegens ende uyt
andere vergoeding hem ende vrundtschappen die voorsz. tweeden
comparant van sekeren sijnen oom bekende genoten te hebben,
hij verclaerde aen ende ten behoeve van den voorgenoemde sijnen oom /
ende erven voor alsnu ende ten eeuwigen daegen te hebben
affgestaen ende gerenunchieert, gelijck hij affstaet ende
renunchieert midts desen, van alle soodanich recht,
actie ofte toeseggen als hij tweede comparant nu ofte
t'eeniger tijt soude hebben te pretenderen in ende aen het
testament van sijnen voornoemden moederlijcken grootvader
jhr Jacques van Losecaet saliger, opten 7e Marty 1627
gemaeckt ende gepasseert, met allen den gevolge vandien,
sonder daeraen eenich recht ofte toeseggen meer te reserveren,
versoeckende ende consenterene parthijen contractanten
dat desen accoorde voor allen heeren, hoven, rechten
ende rechteren, daer des noodich sal sijn, met alle
gerequireerde solemniteyten sal werden vernieuwt,
ende andermael gepasseert ende ingevalle eenige
vastinghe ofte geëdenisse noodich is, verclaert
hij tweede comparant daertoe bij desen te constitueren
[open plek] omme te doen
naer behooren, renunchierende ende verthijende d'een
tot des anders behoeve soe ende gelijck dat behoort,
resolverende t'gene voorsz. staet altijt van machte ende
weerden te sullen hebben ende houden onder t'verbant als
naer recht. Bedanckende parthijen contractanten
melcanderen goedes accoorts, consenterende hiervan gemaeckt ende
uytgelevert te worden een ende meer acten in forme. Aldus
verclaert ende gepasseert binnen de voorsz. stadt Breda
den 9e Marty 1649, ter presentie van Herman van
Dulcken, ende Michiel Peeters van Heyl
ende de heer Johan van Dael, gouverneur van Charpé,
als getuygen hiertoe versocht ende gebeeden.
A. van Losecaet
W. Joliet
Herman van Dulcken
Michiel ...
van Dael
Mij present stipulerende
Joh. Beeris, notaris publicq, 1649

Eric van Daal zei op wo, 03/06/2024 - 16:16

Beste Geert, hartelijk dank weer voor je hulp.

Hugo Smit zei op do, 08/22/2024 - 20:46

Beste Eric,

ik stam af van de hierboven genoemde grootvader Jacob/Jacques van Losecaet (via zijn dochter Agnes). Het lukt me maar niet om de Losecaet-puzzel rond 1600 te leggen. Ik kom ook in andere posts van jou de naam Losecaet tegen. Heb jij mogelijk meer informatie? Hoor graag.

Eric van Daal zei op zo, 08/25/2024 - 16:05

Beste Hugo,

Als tip: op de website van het BHIC is een forum waar je vragen over genealogie in Brabant kunt stellen. Misschien kom je daarmee verder. Zie Forum - BHIC

Helaas weet ik weinig over de familie (van) Losecaet. Mijn belangstelling ligt bij de familie Van Dael uit het Land van Cuijk maar via Van Dael, Van den Leemputte en Van Kessel kwam ik vanzelf een paar keer uit bij de familie Losecaet. Dit is wat ik heb gevonden:

Johan van Dael was rond 1590 geboren in Grave als zoon van Arnt van Dael, schepen en burgemeester van Grave en Lucia van den Leemputte. Zijn oom Hendrik van den Leemputte (1578-1663), drost en slotvoogd te Herlaer, (1600), opperkamerheer van de Spaanse koning te Cambray en ontvanger der licenten te Ginneken (1637), trouwde 26-12-1624 te Herne met domicella Catharina Losecaet, dochter van Jacob Losecaet en  Wilhelmina van Lieven (?). Dit huwelijk werd op katholieke wijze opnieuw ingezegend op 8‑8‑1628 in den Bosch.

Johan van Dael trouwde vóór 25-3-1622 met Petronella Antonissen van Kessel uit Den Bosch. In januari 1626 werd Johan van Dael in Den Bosch genoemd als "luitenant in een compagnie harquebousiers te peerde, in den dienst bij sijnen Conincklijcke Majesteit van Spanien, liggende in garnisoen over den Demer." Op 29 februari 1633 gaf "Johan van Daell, capiteijn van eene compagnie infanterie, liggende in garnisoen binnen Sandtvliedt", in Zandvliet een volmacht aan zijn vrouw Perina van Kessel tot beheer van zijn goederen in Den Bosch.

Op 13-1-1635 was 'Pieternel van Dael’ in Den Bosch getuige bij de doop van Jacob, zoon van jonker Jacop van Losecaet, luitenant, en Antonetta van Kessel. De moeder was een nicht (tante-zegster) van Perina van Kessel, vrouw van Johan van Dael. Het lijkt me vrijwel zeker dat met Pieternel van Dael bedoeld wordt: Perina van Kessel, de vrouw van Johan van Dael.

Op 9-3-1649 trad "Johan van Dael, gouverneur (=militair commandant) van Charpé", in Breda op als getuige bij een akkoord dat werd gesloten tussen jonker Jacop van Losecaet, luitenant te Breda, en diens neef jonker Willem Joliet, vaandrig. Willem was een zoon van Elisabeth van Losecaet en jonker Herry Joliet, ruiter onder de hertog van Wijmeren.

De vrouw van Johan van Dael, Perina Antonissen van Kessel was een dochter van Anthony Anthonis van Kessel, lakenkoopman in Den Bosch, en Hildegondt Peters Jansen. Haar zus Janneke van Kessel was getrouwd met Peter van Lanckvelt. Haar broer Antonis van Kessel, ritmeester, was getrouwd met Suzanne de Leeuw. Zij waren de ouders van Antonetta van Kessel, die getrouwd was met jonker Jacob Losecaet.

Verder vond ik over de familie Losecaet:

Frederick van Losecaet, drost van Heukelom, trouwde 7-9-1605 in Utrecht met Yda Henrick Verhellen.

jonker (Jacob?) Losecot, trouwde met (Wilhelma?) van der Linden. Hieruit:

1. Catalin Losecot, gedoopt op 1-2-1609 in Nijmegen.
  2. Agnes van Losecot, gedoopt 4-10-1610 in Nijmegen. Zij trouwde op 19-10-1634 in Nijmegen met jonker Anne de Bonestat de Carbon, luitenant (1634), capitein (1637), overleden voor 21-11-1657.

Jacob Jacobs van Losecaet, luitenant in het regiment van Steenhuijs, trouwde met Antonetta van Kessel uit Den Bosch, dochter van Anthonis van Kessel, ritmeester, en Suzanne de Leeuw. Hieruit:

1. Jacob van Losecaet, gedoopt op 13-1-1635 in Den Bosch (getuigen: Pieternel van Dael, Willem en Anna van Losecaet).
  2. Susanna van Losecaet, gedoopt op 1-7-1636 in Dordrecht. Op 15-11-1659 ging Susanna Willemijn van Losecaet in Grave in ondertrouw met jonker Johan Bonestaet de Carbon, kapitein-luitenant. Zij trouwden op 8-12-1659 in Breda.
  3. Jacob Ludolph van Losecaet, gedoopt op 6-8-1638 in Breda (getuigen: jonker Ludolph van Steenhuijs, majoor). Hij trouwde op 13-1-1672 in Hulst met Cornelia Isendoorn à Blois.
  4. Antonetta van Losecaet, gedoopt op 20-8-1640 in Breda (getuigen: Antonetta en Angela van Losecaet, Francois van Kessel), begraven op 27-11-1640 in Breda (?).
  5. Antonetta van Losecaet, gedoopt op 5-10-1641 in Breda.
  6. Agnes van Losecaet, gedoopt op 24-8-1643 in Breda (getuigen: schepen Lanckvelt; de vrouw van Frederick van Losecaet; Agnes van Losecaet).
  7. Anna Willemijn Losecaet, gedoopt op 13-2-1645 in Breda.
  8. Herman Frederik van Losecaet, gedoopt op 15-12-1647 in Breda.
  9. Johanna van Losecaet, gedoopt op 12-5-1649 in Breda.
  10. Willem van Losecaet, gedoopt op 31-7-1650 te Breda.
  11. Isabella van Losecaet, gedoopt op 3-3-1652 in Breda.
  12. Elisabeth Christina van Losecaet, gedoopt op 19-10-1653 in Grave.
  13. Anna van Losecaet, gedoopt op 1-10-1655 in Grave.

Elisabeth van Losecaet trouwde Cornelis van Wijck. Zij hertrouwde op 4-12-1625 in Nijmegen met jonker Herry Joliet, ruiter onder de hertog van Wijmeren. Hieruit:

1. Willem Jolliet (Jollij / Jolit), gedoopt op 29-2-1629 in Nijmegen.
  2. Jacob Jolliet (Jollij / Jolit), gedoopt op 18-10-1631 in Nijmegen.
Mike zei op ma, 05/12/2025 - 22:04

Dag Eric en Hugo,

Ik lees hier met belangstelling dat jullie verwant zijn aan de familie van Kessel.

Weten jullie toevallig wie de ouders zijn van Francois van Kessel? Hij is getuige bij de doop van Antonetta van Losecaet op 20-8-1640 in Breda. Tevens wordt hij in 1653 genoemd als cornet onder de compagnie van de majoor en ritmeester Steenhuijse: https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/d…

Later vermeld als luitenant: https://proxy.archieven.nl/235/0FA6F145C798473B9C20CE96E30BAF4E

Hij trouwt op 14 oktober 1657 met Elisabeth de Vries te Grave.

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/503e6193-6034-1724-c…

Ik kijk uit naar jullie reactie

Vriendelijke groet,

Mike

Eric van Daal zei op wo, 05/14/2025 - 11:05

Beste Mike,

Mijn eigen ondezoek richt zich met name op de familie Van Dael. Maar ik heb het volgende gevonden over de Van Kessels, waar je misschien verder mee geholpen bent.

Zie ook: Zie A.F.O. van Sasse van Ysselt: De voorname Huizen en Gebouwen van ’s-Hertogenbosch (Den Bosch, 1910), deel I t/m III.

Dirck Jans van Kessel, trouwde met Anna van den Wijngaerden.
Hieruit is geboren:

Anthonis Dircks Jansen van Kessel, smid. Hij werd op 21 mei 1562 poorter van Den Bosch. Hij trouwde met Mechteld Gijsbrechts Roelofs.
Hieruit zijn geboren:
1  Dirck Anthonis van Kessel. Hij trouwde met Helwich van Gerwen. Zij volgen onder tak A.
2  Gijsbert Anthonis van Kessel, koopman in Den Bosch, is op 31 oktober 1639 overleden en werd begraven in de Sint-Janskerk in Den Bosch. Hij trouwde in 1603 met Pascalia de Moor, dochter van meestersmid Gerart de Moor. Zij is gestorven in 1642. Op zijn zerk staat hetzelfde wapen als dat van de burchtheren van Kessel: een ruitenkruis van 5 ruiten.
Zie: http://www.grafzerkensintjan.nl/grafzerken/306/gysbert-anthonis-van-kessel-1639.aspx
Hun zoon Antonij van Kessel, trouwde met Lucretia van Gerwen.
3   Anthony Anthonis van Kessel, lakenkoopman in Den Bosch. Hij trouwde met Hildegondt Peters Jansen. Zij volgen onder tak B.

Tak A
Dirck Anthoniszoon van Kessel. Hij trouwde met Helwich Andriesdr. van Gerwen.
Hieruit zijn geboren:
1  Andries van Kessel, koopman, blokmeester van de Markt en de Tolbrugstraat in Den Bosch. Hij trouwde op 12 april 1622 in Antwerpen met Catharina de Bruyn gezegd van Aalst. Zij zijn begraven in de protestantse kerk in Vught onder een zerk met het wapen van Kessel: een ruitenkruis. (Zie Sasse van Ysselt, deel 1, blz. 198, 290-292).
2  Henrica van Kessel. Zij trouwde met mr. Jan Simons van Bethmeer, licentiaat in de rechten in Den Bosch.

tak B
Anthony Anthonis van Kessel, lakenkoopman in Den Bosch. Hij trouwde met Hildegondt Peters Jansen.
Hieruit zijn geboren:
1  Petronella (Perina) Anthonissen van Kessel. Zij is vóór 25 maart 1622 getrouwd met Johan van Dael, luitenant bij de harquebusiers in dienst van de Spaanse koning (1629), kapitein van een compagnie voetknechten (1630), gouverneur van Charpé (1649). Hij was een zoon van Art van Dael, schepen van Grave, en Lucia van den Leemputte.
2  Marijke van Kessel. Zij trouwde met Peter Blanckaert.
3  Dirck van Kessel.
4  Jenneke van Kessel. Zij trouwde eerst met Peter van Lanckvelt, schepen (1643). Zij hertrouwde met Don Francisco de Nistros.
5  
Elisabeth van Kessel.
6  Anthonis Anthonissen van Kessel. Hij trouwde op 1 november 1615 in Dordrecht met Susanna Reyniersdochter de Leeuw. Volgt onder BB.

BB
Anthonis Anthonissen van Kessel, ruiter bij de harquebusiers in Staatse dienst (1615, 1632), ritmeester. Hij trouwde op 1 november 1615 in Dordrecht met Susanna Reyniersdochter de Leeuw.
Hieruit is geboren:
1  Anthonetta van Kessel. Zij trouwde met jonker Jacop van Losecaet, luitenant in het regiment Van Steenhuijs (1649).
Waarschijnlijk stamt hieruit ook:
2  jonker Francois van Kessel, cornet onder majoor van Steenhuis, gelegerd in Gent (1653) en Grave (1657), luitenant (1679), kapitein-luitenant (1681), overleden vóór 3 juni 1681. Hij trouwde op 14 oktober 1657 in Grave met Elisabeth de Vries, overleden ná 3 juni 1681.
Zij hadden een zoon: Anthoni van Kessel, die nog leefde op 3 juni 1681..
Zie: Akte op 3 juni 1681 » Open Archieven
Zie: Studiezaal Nijmegen - Schepenprotocollen

Mike zei op wo, 05/14/2025 - 22:18

Goedenavond Eric,

Dank voor het uitgebreide antwoord!

Francois van Kessel wordt in 1633 reeds als cornet genoemd bij het huwelijk van Matthias Damiaens en Gertrudis Tobben te Roermond. Zie: https://aezel.eu/nl/details/feit/2557101

Anthonetta wordt naar mijn weten als eerste kind van Anthonis Anthonissen van Kessel gedoopt te Den Bosch op 14-12-1616, gevolgd door zoon Reinier op 05-09-1618.

Mijn vermoeden is daarom dat Francois geen zoon is van Anthonis Anthonissen van Kessel, maar wellicht wel van diens vader, tevens Anthonis Anthonissen genaamd, en diens vrouw Hilleken Peters Jansen van Zoemeren.

Na het overlijden van ritmeester Anthonis Anthonissen van Kessel worden in 1641 "Dieríck en Franchoís, zonen van Anthonis Anthonisvan KESSEL, ooms paternel" aangesteld als momboirs over zijn onmondige kinderen te Den Bosch. Zie: https://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/momboirboeken/r1925.1.htm

Als het om dezelfde Francois gaat, zou dit beteken dat hij een broer is van ritmeester van Kessel en Perina. Opmerkelijk is echter dat deze Francois als enige niet genoemd wordt onder alle genoemde kinderen van Hilleken en Anthonis in bijgevoegde verkoopakte op 30 mei 1620 te Den Bosch:

https://proxy.archieven.nl/235/8531A559556B4923A77E78D5FE7BA70A

Het blijft dus vooralsnog een raadsel.

Eric zei op vr, 05/16/2025 - 09:03

Dag Mike,

Ik begrijp je redenering. Als Fransciscus van Kessel in 1633 al cornet was, dan zal hij geen kind zijn geweest uit het huwelijk van Anthonis Athonissen van Kessel en Susanna de leeuw. Die zijn immers pas in 1615 getrouwd.

De akte van 30 mei 1620 was mij ook al bekend. Daar wordt inderdaad geen Franciscus genoemd onder de kinderen van Anthony van Kessel en Hilleke Peters Jansen. Het blijft dus inderdaad nog een raadsel, wie de ouders van jouw Fransciscus zijn.

Als doopgetuige bij een kind van Anthonetta van Kessel en Jacob van Losecaet zal hij wel naaste familie van Anthonetta geweest zijn: toch een (half)broer of misschien een oom of neef, denk ik. Weet je zeker dat de Franciscus die in 1633 in Roermond als cornet genoemd wordt dezelfde is?

Leuke puzzel. Veel succes!

Mike zei op vr, 05/16/2025 - 22:43

Dag Eric,

Nee ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het om dezelfde Francois gaat. Als hij in 1633 al cornet was, zou hij in 20 jaar tijd geen promotie hebben gemaakt binnen het leger. Ik weet niet hoe gewoon dit is, maar vind het op zichzelf wel opmerkelijk en doet mij ook twijfelen of het dezelfde persoon is.

Wat dat betreft zijn er nog veel open eindjes en is het een leuke puzzel inderdaad :)

Overigens, waren Petronella en Francois van Kessel in 1645 nog getuigen bij de doop van Petronella Helena van Kessel, de dochter van Dirck van Kessel en Maria Huibrechts te Sittard:

https://aezel.eu/nl/details/feit/2850585

Deze Dirck is vermoedelijk de zoon van Anthony van Kessel en Hilleke Peters Jansen van Zoemeren. Petronella welicht zijn zuster en vrouw van Johan van Dael en dan Francois zijn broer?

Een paar leuke feitjes nog:

Anthonis van Kessel was betrokken bij de het beleg van Roermond in 1632 en het beleg van Rijnberk in 1633 in dienst van het staatse leger. Zie: https://www.dbnl.org/tekst/_jaa033187501_01/_jaa033187501_01_0009.php

Van 1616 t/m 1623 worden zijn kinderen te Den Bosch gedoopt en tussen 1627 en 1631 te Maastricht en Urmond. Ook hierbij is iets tegenstrijdigs aan de hand want zoon Johan Anton wordt op 15-08-1627 gedoopt te Maastricht terwijl de stad toen nog in Spaanse handen was:  https://aezel.eu/nl/details/feit/2975030

en ook Den Bosch viel tot 1629 onder Spaans gezag.

Zou hij van kant gewisseld zijn?

Eric zei op vr, 05/30/2025 - 21:26

Dag Mike,

Dat zijn leuke feitjes over de familie Van Kessel.

Op 10 januari 1626 verkocht Johan van Dael aan zijn schoonvader of schoonbroer Anthony Anthonis van Kessel een jaarlijkse erfrente van 30 Carolusgulden. Deze rente was aflosbaar met 600 Carolusgulden en werd door Johan op 22 maart 1629 afgelost. Zie Erfgoed ‘s‑Hertogenbosch: toegang Bosch Protocol, inv.nr. 1537, folio 154-recto.

Ik vermoed dat het hier om zijn schoonbroer ging.

grt. Eric

Mike zei op za, 05/31/2025 - 22:02

Goedenavond Eric,

Ik vermoed ook dat het in deze akte om zijn schoonbroer gaat. Vader Anthonis moet zijn overleden in/voor 1620 gezien zijn zonen en schoonzoon als momboirs worden aangesteld "over zijn onmondige kinderen bij Hilleke zijn huisvrouw" op 30-05-1620.

Ik lees dat Johan van Betmer ook nog wordt genoemd in deze akte, de man van Henrica/Henrina van Kessel dochter van Dirck Anthonis en Hillegond van Gerwen, zoals jij ook al had geïdentificeerd. 

Overigens is het nu zeker dat Anthonis een broer had die Francois heette. Of zij dezelfde moeder hadden is echter onduidelijk aangezien hij niet wordt genoemd in de akte van 30 mei 1620.

Ook is het onduidelijk of het om dezelfde Francois gaat die cornet was onder majoor Steenhuys.

Zie: https://watstaatdaer.nl/forum/17-huijs-alhier-vugterstraet-1633-den-bos…

Gr, Mike

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.