Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Nog wat te controleren en een moeilijke laatste lijn 1433 Antwerpen

1433 Jan van Loenhout der stad meesterknape, Jacop Streeckaert, Jan Snoye en Wouter van Relegeem momboren van Lijsbetten en Magrieten kinderen Jan Mintinx des smeets bij Lijsbeth Zeelanders gaven Ghijsbrechte Volkeric den smit huis gest op tSant.

Sr #9 f 004 r 002

 

1. Jan van Loenhout der stad meest[er] knape Jacop Streeckaert Jan Snoye ende

2. Wout[er] van Relegeem als vriende ende maghe ende geleverde momboren mette[n]

3. rechten van Lijsbetten ende Magrieten wettighe kinde[ren] Jan Mintinx de smeets

4. d[aer] moed[er] af was Lijsbeth Zeelanders die zij vervingen gave[n] t[er]ve

Ghijsbrechte (Ghusbrechte?)

5. Volkeric den smit 1 huis met hove gr[onde] e[tcera] gest[aen] opt tSant tuss[chen] Jacop

Troest

6. huis was ende Adriaen sBesten huis ts[iaers] omme XXX s[chellingen] gr[ooten] pr[ou]t

com[munitur] Dand[um]

7. med[iatim] Natal[is] et Joh[ann]is. Te w[aer]ne op XX s[chellingen] gr[ooten] erf[lic]

Adriane den Besten D[aer] af dat

8. de X s[chellingen] t[er] quitingen staen ende X s[chellingen] gr[ooten] erf[lic] Janne

Wout[er]s den brouwe[re]

9. ende dien chijs sal de voirs[creven] Ghusbrecht betalen zonder e[tcetera] Cond[itione]

dat hij

10. af sal moeten losse[n] tuss[chen] dit en[de] Sente Jans dage Baptiste[n] pr[oxim]o II

s[chellingen] gr[ooten] erflic vand[er]

11. voirs[creven] XXX s[chellingen] elke[n] d[enier] met XVI d[enieren] Cond[itione] sal de

voirs[creven] Ghijsbrecht

12. bynnen I jare daer nae af moete[n] lossen ende quiten X s[chellingen] gr[ooten] erf[lic]

vand[er]

13. voirs[creven] XX s[chellingen] gr[ooten] erf[lic] die Adriaen de Beste voirs[creven]

d[aer] op heeft Cond[itione] soe sal

14. de selve Ghijsbrecht of zijn nac[omelingen] binne[n] II jare daer naest voorvolgende

15. af moete[n] lossen ende quiten de voirs[creven] X s[chellingen] gr[ooten] erf[lic] die de

voirs[creven] Jan Wout[er]s

16. brouwe[r] d[aer] op heeft. Cond[icione] sal de voirs[creven] Ghijsbrecht of zijn

nac[omelingen] noch af moeten loss[en] en[de] quit[en]

17. erf[lic] vand[en] voirs[creven] XXX s[chellingen] erf[lic] bynnen II jare daer nae naest

vervolgen elke

18. d[inaere] met XVI d[inaeren] en[de] al met verschenender rente na danenae vand[er]

tijde.

 

??????????????????????????????????

 

Reacties (7)

René van Weeren zei op za, 06/29/2024 - 11:38

Hi Guido,

Ik vermoed dat hier een andere afbeelding is geplaatst dan bedoeld.

 

Guido Snoeys zei op za, 06/29/2024 - 13:53

Oei , was ik te rap? 

Hierbij de (hopelijk) juiste .

Vele groeten en bedankt voot je steeds goede evaluatie.

 

Guidoi

Michel G. zei op ma, 07/01/2024 - 08:02

1. Jan van Loenhout der stad meester knape Jacop Streeckaert Jan Snoye ende
2. Wouter van Relegeem als vriende ende maghe ende geleverde momboren metten
3. rechten van Lijsbetten ende Magrieten wettighe kinderen Jan Mintinx de smeets
4. daer moeder af was Lijsbeth Zeelanders die zij vervingen gaven terve Ghijsbrechte
5. Volkeric den smit 1 huis met hove gronde etcera gestaen opt tSant tusschen Jacop Troest
6. huis was ende Adriaen sBesten huis tsiaers omme XXX schellingen grooten prout communitur Dandum
7. mediatim Nata[is et Johannis. Te waerne op XX schellingen grooten erflic Adriane den Besten daer af dat
8. de X schellingen ter quitingen staen ende op X schellingen grooten erflic Janne Wouters den brouwere
9. ende dien chijs sal de voirscreven Ghijsbrecht betalen zonder etcetera Conditione dat hij
10. af sal moeten lossen tusschen dit ende Sente Jans dage Baptisten proximo II schellingen grooten erflic vander
11. voirscreven XXX schellingen elken penninck met XVI penningen. Voirder sal de voirscreven Ghijsbrecht
12. bynnen I jare daer nae af moeten lossen ende quiten X schellingen grooten erflic vander
13. voirscreven XX schellingen grooten erflic die Adriaen de Beste voirscreven daer op heeft. Voirder soe sal
14. de selve Ghijsbrecht of zijn nacomelingen binnen II jaren daer naest vervolgende
15. af moeten lossen ende quiten de voirscreven X schellingen grooten erflic die de voirscreven Jan Wouters
16. brouwere daer op heeft. Voirder sal de voirscreven Ghijsbrecht of zijn nacomelingen noch af moeten lossen ende quiten
17. erflic vanden voirscreven XXX schellingen erflic bynnen II jaren daer nae naest vervolgende elken
18. penninck met XVI penningen ende al met verschenender renten na davenanten vander tijde.

Guido Snoeys zei op ma, 07/01/2024 - 08:59

Bedankt voor je controle.

In meerdere acten kwam ik 'penninck met XVI penningen'  tegen maar hier had ik toch twijfel.

Zo ook l4 ea : Ghijsbrecht of Ghusbrecht.

En ja inderdaad het is een V van voirder. 

Heb je ook een idee voor die laatse lijn ?? Lijken me bedragen

Groeten

Guido

Michel G. zei op di, 07/02/2024 - 10:07

Dag Guido,

Nee, wat er precies in die laatste regel staat weet ik niet. Wat ik er in denk te kunnen lezen is " solvit de kinderen iii grooten". Maar wat daar voor en na staat is voor mij een raadsel.

Denier (met "d" als afkorting) en penning zijn elkaars synoniemen. Dus strikt genomen was jouw transcriptie correct. Maar analoog de uitdrukking "de penning zestien" verkies ik er voor om hier het woordje "penning" te gebruiken.

V.w.b Ghijsbrecht of Ghusbrecht: in feite staat er "Ghiisbrecht. Net zoals er elders in de tekst Liisbetten staat. De laatste i gaf aan dat de voorafgaande klinker (in dit geval eveneens een i) een lange klinker is. Omdat een dubbele i verwart kan worden met de letter u, gaf men in de loop van de tijd de laatste i een haal naar beneden (ij). Nog later werd die "ij" als tweeklank uitgesproken.

Guido Snoeys zei op di, 07/02/2024 - 11:16

Voila dat is nog eens een duidelijke uitleg;

Merci Michel.

Guido Snoeys zei op do, 07/04/2024 - 16:45

@ Michel G

Nog een nakomend vraagje ivm met ii die een ij wordt. Waar komt dan de y in beeld ?

Groet

Guido

 

Ps: zo is mijn naam Snoeys maar mijn familieleden in Nederland heten Snoeijs.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.