Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Nog enkele woorden Antwerpen 1445

15/10/1445 Aernout de Buekelere verc Clause Snoye hof in dEverdeystrate

Sr # 35 f 143 v 003

Felix archief

1. Aernout de Buekelere vercocht Clause Snoye eenen hof cum fundo gelegen in dEverdeystrate

2. tusschen Jannes Daneels des brouwers ex una ende des voers Aernouts huys ende hof

3. dat hij daer noch behoudende blijft met sine vrijen oegsdruppe ex altera gelyc

4. den voers hof nog afgerichten is. Droech op te waerne op XIIII ouden grooten

5. den kinderen to ende IIII haveren erflic der kinderen tst…...Salvo iure domini.

XXV october

Groeten en bedankt

 

Guido

Reacties (7)

Otto Vervaart zei op vr, 08/18/2023 - 11:15

Beste Guido, ik beperk me even tot één woord, de osendrop, de ruimte tussen huizen waar regenwater van een dak kan vallen zonder muren nat te maken, die spelling hanteert het Middelnederlandsch Woordenboek, te raadplegen via https://gtb.ivednt.org. Hier lijkt een onbekende spellingsvariant te staan, ik maak er oeyndrop van, lastig dat er net daar een haal door het woord gaat.

Bij het laatste gemarkeerde woord meen ik tsconincx te ontwaren, maar waar slaat dit dan op, dit zie ik vast verkeerd!

Guido Snoeys zei op vr, 08/18/2023 - 17:15

Bedankt Otto,

Ik was al aan het zoeken in de hist. woordenboeken maar vond niet veel.

Guido

 

Ps: - ik zal eens zoeken naar een familie in dit verband.

 

 

Pauwel zei op vr, 08/18/2023 - 21:37

Ik denk dat er 'oezijdruppe' staat.

Otto Vervaart zei op za, 08/19/2023 - 11:45

@Pauwel, merkwaardig dat het Woordenboek der Nederlandse Taal niet verwijst naar het lemma in het MNW, je hebt helemaal gelijk: het eerste citaat in het WNT bij dit lemma komt zelfs uit Antwerpen (1545), met de spelling oesydruppen. Fijn dat je ook de naam t'Sconincx in Antwerpen hebt opgespoord, rest nog het woord afgerichten, dat lees ik in ieder geval...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.