Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Nog enkele twijfels 1420 Antwerpen

1420 Henric Gielijssone van Virningen? Deb Bouden Snoeye scepe

Sr # 6 f 304 v 002

 

1. Heinric Gieliis sone van Cruiningen deb[et] Boudene Snoeye vel lat[ory] XXXV

2. yng[else] nobele al dan als van eene scepe . Dand[um] natal un[de] obligavit

gheb[raeck]

3. yet Huyghe Willemssone, Jan de Bussche[r] al[ias] de Beste, Adriaen Claussone

4. en[de] Rijckaert Rijckaerts sone sullen voldoen met hen en[de] mett[en] haren en[de]

5. elc een vore al maer Heinric voirs[creven] gheloef dese ..d[e] te quiten en[de] daer

6. vore soe heeft hij hen tsvoers[eyt] scepe in handen ghesent voren hem selve

7. en[de] tsine etc

ps: Virningen zou dit Cruiningen kunnen zijn...

ps2 : ik maak er Jan de Busscher van andere acten spreken van Jan de Bosscher

Groeten

 

Guido

Reacties (4)

Guido Snoeys zei op ma, 04/08/2024 - 07:31

Ah ,

Ik vind een acte:

1421 Bouden Snoye voldaen Henrike Gielijszone van Vyningen

Welke plaats dit is ??

Guido

 

René van Weeren zei op ma, 04/08/2024 - 08:59

Het is qua plaatsnaam veel streepjes tellen, maar volgens mij is de eerste partij afkomstig uit Birmingham, wat ook de later vermelde muntsoort verklaart

1. Heinric Gieliis sone van Birminge[m] deb[et] Baudene Snoeye vel lat[ory] XXXV
2. yng[else] nobele al dan als van eene[n] scepe. Dand[um] natal[is] un[de] obligavit gheb[raeck]
3. yet Huyghe Willemssone, Jan de Bussche[re] al[ias] de Beste, Adriaen Claussone
4. en[de] Rijkaert Rijkaerts sone sullent voldoen met hen en[de] mett[en] haven en[de]
5. elc een vore al maer Heinric voirs[creven] gheloef dese wed[er] te quiten. En[de] daer
6. vore soe heeft hij hen tsvoers[eyt] scip in handen ghesent en[de] vore t hem selve
7. en[de] tsine etc

Guido Snoeys zei op ma, 04/08/2024 - 19:03

Je hebt me wel getriggerd Rene.

Hoe kom je op Birmingham ?

Vele nieuwsgierige groeten

 

Guido

René van Weeren zei op ma, 04/08/2024 - 19:14

Hi Guido,

Ik heb eerst gezocht op varianten pop jouw oplossingen, maar kwam geen plaatsen in de Zuidelijke Nederlanden tegen die hier maar op leken. Daarna was het een kwestie van letter voor letter kijken. Van de laatste drie was al duidelijk dat het op ge[n] of ge[m] moest eindigen. De eerste letter was lastig, aangezien de schrijver tussen de v en de b nauwelijks verschil maakt: vergelijk maar met het woordje 'van' er voor en de b in 'busschere' verderop. Met de twee puntjes op de i (al is die bij de tweede slecht zichtbaar en het tellen van de 'pootjes' kwam ik tot de optie Birminge[m].

Met de Yngelse = Engelse nobel als vermelde muntsoort werd deze optie nog eens extra waarschijnlijk. Maar... ik sta altijd open voor andere suggesties!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.