De gebroederen worden vermeld als 'wittige soenen' van Roeff Janssz, dus zonen uit een wettig huwelijk (als tegengesteld aan 'natuurlijke' zonen, die weliswaar biologische zonen zijn, maar buiten huwelijk verwekt zijn).
Het gaat om een akte uit 1586. Ik heb een transcriptie gevonden op oudzijtaart.nl van deze akte. Die staat hieronder. In deze transcriptie staat dat het om de broers Jan en Hendrick, zonen van Roeff Janssen gaat.
Ik zie echter dat er in de originele akte nog enkele woorden vóór Roeff Janssen staan. Is het mogelijk dat er staat "wijlen Thijs Roeff Janssen"???
Een verdere transcriptie van deze akte is niet nodig. Het gaat mij alleen om deze naam.
Bij voorbaat Dank!
Transcriptie op oudzijtaart.nl:
Veghel R30 fol. 415 Akte 285 Belofte 09-06-1586
De broers Jan en Henrick, soenen Roeff Janssen, en Willem Henrick Willemss van den Groenendael als man van Lysken, en Bartholomeeus Jan Meeussen en Aert Jan Willem Donckers als voogden over de minderjarige kinderen van Thomas Jacop Meeussen, hebben beloofd 90 Carolus gulden te betalen aan Henrick soene wylen Roeff Janssen.
Getuigen: als voor
De gebroederen worden vermeld als 'wittige soenen' van Roeff Janssz, dus zonen uit een wettig huwelijk (als tegengesteld aan 'natuurlijke' zonen, die weliswaar biologische zonen zijn, maar buiten huwelijk verwekt zijn).
René. weer bedankt voor je hulp. Ik kon er eerlijk gezegd ook geen "Thijs" in lezen. Dan houden we het op een foutje van degene die de akte opgesteld heeft. Want het is niet logisch dat Henrick zichzelf gaat betalen. En uit de voorgaande akte (zie hieronder) blijkt ook dat dit niet het geval is. In die akte is vermeld dat het enerzijds om Henrick Roeffen Janssoen gaat die een verkoop doet en anderzijds om Hendrick en Jan, zonen van Mathijs Roeff Janss, die de kopers zijn.
Veghel R30 fol. 412-414 Akte 283 Transport 09-06-1586
Henrick Roeffen Janssoen heeft opgedragen en overgegeven aan de broers Jan en Henrick, soenen Mathys Roeff Janss, en aan Willem Henrick Willemss van den Groenendael als man van Lysken dochtere wylen Mathys Roeff Jans, voor de ene helft, en aan Bartholomeeus Jan Meeuss en Aert Jan Willem Donckers als voogden over de minderjarige kinderen van Thomas Jacop Meeuss voor de andere helft, het 1/8 deel in een 'hostat, ackerlant, hoylant ende eusel metten potingen ende houtassen daer toe behoorenden', gelegen in den Buendersen Horck in de Verrenberchschse thiende
Hanrick, de verkoper, had dit goed geërfd van zijn vader Roeff Janss. Het goed is belast met het 1/8 deel van:
jaarlijks 37 gulden
een erfpacht van 3 mud rogge, Bossche maat, aan verscheidene personen
Getuigen: Nicolaes Cornelis van Doeren en Lambert Willems, scepenen
Veghel R30 fol. 415 Akte 285 Belofte 09-06-1586
De broers Jan en Henrick, soenen Roeff Janssen, en Willem Henrick Willemss van den Groenendael als man van Lysken, en Bartholomeeus Jan Meeussen en Aert Jan Willem Donckers als voogden over de minderjarige kinderen van Thomas Jacop Meeussen, hebben beloofd 90 Carolus gulden te betalen aan Henrick soene wylen Roeff Janssen.
Getuigen: als voor
Harry van den Tillaart
zei op donderdag 8 oktober 2026 - 20:07