Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Naam schepenen bij huwelijk Utrecht 1627

In navolging op mijn vraag een paar dagen terug is hier een nieuwe puzzel m.b.t. de naam van één van de schepenen, en wel bij het huwelijk van Neeltgen van Zijl en Joost Peters, op 22 sep 1627 te Utrecht (NB: de namen worden in de acte iets anders opgeschreven).

Het betreft het eerste huwelijk ingeschreven op die dag, ongeveer op 1/3 van boven op de rechterblz.

De naam van de eerste schepen is (denk ik) Eck, maar de tweede kan ik niet lezen. De 2de en 3de letter zijn waarschijnlijk een "e" en "l" en het eindigt misschien op "rs," maar ik kan er geen chocolade van maken.

Wie kan me helpen?

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op za, 07/03/2021 - 19:12

Beste Louis, tevergeefs heb ik naar een online lijst van Utrechtse schepenen gezocht, dat zou enorm helpen. Op beide pagina's komen beide schepenen drie keer samen voor, de tweede naam lijkt iedere keer anders gespeld! Op 22 septemberr lijkt het voor mij het meest op Helmers, maar de middelste letters zijn hier de bron van onduidelijkheid. De eerste letter is een h die je ook ziet in de plaatsnaam Houten.

Louis v. V. zei op za, 07/03/2021 - 21:33

Dank voor uw respons. Ik had niet gezien dat de dezelfde persoon op dezelfde blz 2x extra voorkwam, veroorzaakt doordat het inderdaad steeds iets anders geschreven is.

Ik denk dat ik daarmee de puzzel heb kunnen oplossen, en wel doordat ik een lijst heb van Utrechtse schepenen !

Deze is hier te vinden: https://www.geni.com/projects/Vroedschap-van-Utrecht-1618-1795/13367

Ik denk dat de gezochte naam Helemijs is. Ene Adriaen van Helemijs van Welle komt nl. in de lijst van schepenen voor (periode 1624-1636).

NB: op de datum van 22 sep wordt de naam als Helmijs geschreven

Otto Vervaart zei op zo, 07/04/2021 - 08:21

Fijn dat er toch online zo'n lijst van Utrechtse schepenen bestaat! Nu lees ik ook bij d einschriving van 22 september Helmijs, die spelling staat er nog een keer, en de andere keer is het Helemijs.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.