Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Naam schepenen bij huwelijk 1620 in Utrecht

Wie kan de namen lezen van de schepenen bij het huwelijk van Thonis Peters van Zijl (hier vermeld als Thonis Peter Thoniszsoon). Het is tweede huwelijk op 22 april 1620 (ondertrouw), en de derde van boven op de linker blz.

In de kantlijn staat "gesolempniseert voor" waarna de namen van 2 schepenen genoemd worden. De eerste is wellicht "Nijpoort" en de tweede begint met "van der" waarna een vrij korte achternaam volgt.

Reacties (4)

René van Weeren zei op do, 07/01/2021 - 11:36

V[er]rijpoort en van der Eggen; op de volgende bladzijde in hetzelfde register staan hun namen duidelijker vermeld, al is de eerste naam wat tricky te ontcijferen door het verkortingsteken.

Louis v. V. zei op do, 07/01/2021 - 12:08

Bedankt voor de respons René.

Van der Eggen zie ik inderdaad, duidelijk geschreven, staan op de blz. rechts onder, maar die andere naam niet.

Klopt dat wel?

Voor ik bovenstaande op het forum plaatste keek ik eerst naar de lijst van schepenen te Utrecht welke hier te vinden is:

https://www.geni.com/projects/Vroedschap-van-Utrecht-1618-1795/13367

Ik keek daarbij naar de schepenen tot en met 1620 (het jaar van de acte).

Maar: de lijst is niet compleet of 100% juist (zeggen ze zelf)

Van der Eggen wordt in de lijst genoemd vanaf 1624, dus vier jaar pas, en een Verrijpoort komt niet voor; wel "van der Nijpoort." Zou het dit laatste kunnen zijn?

 

René van Weeren zei op do, 07/01/2021 - 12:50

Ha, ik snap de verwarring, ik bedoelde de volgende dubbele bladzijden. Zie onderstaand fragment.

Louis v. V. zei op do, 07/01/2021 - 15:31

Ik zie het, er staat duidelijk niet "Nijpoort", de "N" is een "R," hoewel de afkorting voor "ver" hier niet zo duidelijk is als in veel andere actes.

Enfin, bedankt voor het puzzelwerk.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.