Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

moeilijk leesbare doopakte te Meerle (Hoogstraten) 1643

Wie zou mij kunnen helpen met het transcriberen van bijgevoegde doopakte (onderste) van Anthonius van Hest(?)?

https://agatha.arch.be/data/images/511/511_0001_078_00001_000/A_0010

Alvast bedankt!

Mike

Reacties (9)

René van Weeren zei op ma, 05/12/2025 - 21:57

Het betreft hier de doop (gezien de omstandigheden vermoedelijk een nooddoop door een van de aanwezigen) van een kind van Anthonis van Hest, overleden tijdens de bevalling.

Is gedoopt Anthonis van Hest kint
gestorven inde baringhe en(de) is van S{eigneu)r Jean
Meulenberch gedoopt

Dennis de Waart zei op ma, 05/12/2025 - 22:01

Hallo Mike, 

Was toch nog op deze site en zag jouw post nog voorbijkomen voor ik af wilde sluiten. Het lijkt mij iets bijzonders, een overleden kind dat toch is gedoopt. Of dat: "Adrianus" er nog bij hoort weet ik niet, ik zie niet de hele bladzijde.

Adrianus 

is gedoopt Anthonis van Hest, kint gestorven inde baringhe ende is van Heer(en) Joan Meulenberg (dat is de priester) gedoopt.

Mike zei op ma, 05/12/2025 - 22:10

Veel Dank weer René!

Dat lijkt me ook bijzonder inderdaad!

Het was voor mij ook niet helemaal duidelijk waar Adrianus nu bij hoort, maar ik vermoed bij de doopakte ervoor, gezien het patroon. Zie bijlage.

Gr, Mike

Mike zei op ma, 05/12/2025 - 22:12

Dank voor het meekijken Dennis!

René van Weeren zei op ma, 05/12/2025 - 23:41

De naam Adrianus behoort inderdaad bij de voorafgaande inschrijving: elke inschrijving begint met de roepnaam van de dopeling, gevolgd door de namen van de ouders en peetouders, en afgesloten met de doopnaam (duidelijk voorbeeld is de eerste inschrijving: roepnaam Neelken, doopnaam Cornelia).

Mike zei op di, 05/13/2025 - 13:38

Dank voor de toelichting René!

Wat opvalt is dat het handschrift van de doopakte in kwestie verschilt van alle anderen.

Helaas loopt het begrafenisregister te Meerle pas vanaf 1644, van voorgaande jaren is helaas niks bewaard gebleven.

Mike zei op di, 05/13/2025 - 13:53

In 1644 is er wel een overlijdensregistratie van een "filius abortius (?)" van Anthoni van Hest. Lees ik dat goed? Zie bijlage.

René van Weeren zei op di, 05/13/2025 - 19:32

Mike, het verschil in handschrift heeft vermoedelijk te maken met de nooddoop, die dus door een van de aanwezigen (en niet de pastor) is toegediend; de doop is dus vermoedelijk later door een ander toegevoegd aan de dopen.

De vermelding in het begraafregister betreft zo te zien niet ditzelfde kind, maar een volgende, vroeg- en doodgeboren zoon van Anthonis van Hest:

Obiit 1644 22 aug(usti) filius

abortivus Anthoni va(n) Hest

Overleden de 22e van augustus 1644 een

doodgeboren zoon van Anthonis van Hest

Mike zei op wo, 05/14/2025 - 22:20

Dankjewel voor de uitleg en transcriptie René!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.