Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Militieregister uit 1859

Kan iemand mij vertellen wat in kolom 10 en kolom 12 staat?

En wat is de uitleg daarvan?

gr 

André

Reacties (4)

René van Weeren zei op wo, 02/01/2023 - 00:30

kolom 10: zichzelve

De dienstplichtige moest zich zelf melden voor de inschrijving, of kon dit door een ander laten doen voor het geval hij zelf afwezig was. In geval de persoon zich niet meldde, maar later ontdekt werd, werd hij ambtshalve (ex officio) ingeschreven. In geval van situatie 3 en 4 kon de dienstplichtige uiteraard niet opkomen, want hij zat vast (geconfineerd, 3) of werd vrijgesteld op religieuze gronden (4). Inschrijving betekende overigens niet ook daadwerkelijk in dienst moeten gaan, eerst volgden nog keuring en loting; in geval men ingeloot werd voor de diensptlicht kon men ook een ander (remplacant) tegen betaling de dienstplicht laten vervullen.

kolom 14: gebreken

In feite een kolom waar bijzonderheden werden aangetekend.

Gresnigt zei op wo, 02/01/2023 - 09:20

Geachte René, 

Ontzettend bedankt voor de info..

Tav kolom 14: wordt er met "gebreken" bedoeld dat er niets aan de hand was?

Groeten 

André 

René van Weeren zei op wo, 02/01/2023 - 11:39

Dag André,

'gebreken' wil zeggen dat de betreffende iets mankeerde. Helaas staat niet vermeld wat er exact aan de hand was. Daarvoor zou je wellicht in de lotingsregisters moeten kijken; die zijn helaas niet digitaal op de website van Het Utrechts Archief aanwezig.

Het CBG heeft een duidelijke uitleg over de bronnen en procedures: https://cbg.nl/kennis/themas/militaire-voorouders/

Waarschijnlijk jullie al bekend, maar toch: in Utrecht is een Gresnigtstraat, vernoemd naar jullie familie. Het straatje bevindt zich in een wijk met namen van bekende hoveniersfamilies uit die regio; de tuinen die zij bezaten lagen aan de andere zijde van de Vecht, maar wel op dezelfde hooget.

Gresnigt zei op wo, 02/01/2023 - 12:44

Hallo René,

Super bedankt voor de uitleg en ook de verwijzing naar de site van CBG.

Ik ben bezig met de stamboom van de familie Gresnigt en kom achter steeds meer bijzondere feiten.

Het is mij al bekend dat er een  Gresnigtstraat is in Utrecht en dat dit voortkwam uit de hoverniersfamilies die daar hun tuinen hadden.. Hierover las ik iets op Wikipedia.  Als jij daar nog meer informatie over hebt of verwijzingen naar een site zou ik dat graag van je horen.  

Ik merk dat het onderzoeken van de familiestamboom erg verslavend werkt, maar ook heel boeiend is..

Nogmaals bedankt.

Groet

André 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.