Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Middeleeuws keukenboek 1465-1467 - Gelre

Beste lezers,

Ik ben met een onderzoek bezig naar de periode rond de geboorte van Karel van Gelder. Hierbij kom ik uit bij de keukenboeken uit bovengenoemde periode. In bijgevoegde tekst zou moeten staan "1465 zondag post Ass. Marie De hertogin en de jonkvrouwe voegen zich bij de hertog". Ik ben ondertussen best handig geworden in het lezen van deze teksten, maar hier kom ik toch niet uit. Ik kan het niet vinden.

Kan iemand me helpen? Ik zou er erg mee geholpen zijn.

Alvast bedankt, Pauline 

 

Reacties (4)

René van Weeren zei op di, 06/06/2023 - 18:54

Het staat in de eerste regel van het eerste stuk tekst, maar wel met enige verkortingen:

Item ssonnendagh post Assu[m]ption[is] Ma[r]iae verbleve mijn gh[enadighe] he[re] noch
mitten kost to Nymegh[en[ liggende]...

pauline zwetheul zei op di, 06/06/2023 - 19:30

Beste René, 

Ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Ik kan bovenstaande tekst wel zo'n beetje terugvinden in het oude document. Heb ik nog een vraag 'de hertogin en de jonkvrouwe voegen zich bij de hertog', kan je die vermelding ergens terugvinden? Met name 'hertogin en jonkvrouwe' is belangrijk voor mijn onderzoek. Staat dat wellicht in de derde regel..?

Alvast bedankt. Pauline

René van Weeren zei op di, 06/06/2023 - 23:06

Jazeker, vanaf het tweede woord derde regel:

en[de] mijne gh[enadige] lieve vrouwe en[de] mijn g[enadige] jonff[rouwe] quame[n]
bij mijns h[ere]n gnade[n] te Nijmeg[en] des ssat[er]daghs voir de[n] sonne[n]dagh
vursz[eyt] en[de] verbleve[n] die vursz[eyde] tijt oick myt oe[re]n gnade[n] huysgesyn to
Nijmeg[en]...

Hertogin wordt niet als zodanig vermeld

pauline zwetheul zei op do, 06/08/2023 - 12:00

Beste René,

Super bedankt. Met de vermelding 'mijne gh[enadige] lieve vrouwe' ben ik ook erg blij. Zo kom ik weer een beetje verder. 

Ik heb nog een stukje uit hetzelfde archief. Ik ga eerst even zelf kijken of ik met jouw informatie verder kom. Als het niet lukt, dan vraag ik je hulp misschien nog een keertje.

Nogmaals bedankt!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.