Zie VOC: Opvarenden | Nationaal Archief
Ik lees overigens 'Goetsje' i.pv. 'Goetje'.
Zie VOC: Opvarenden | Nationaal Archief
Ik lees overigens 'Goetsje' i.pv. 'Goetje'.
Ik lees hier inderdaad ook Goetsje, maar voor de index is denkelijk de index gebruikt die voorin de bron staat en waar de achternaam inderdaad als Goetje vermeld wordt. Wat betreft de herkomstplaats denk ik dat de transcriptie in de index van het Nationaal Archief correct is ('St. Sebalje'), alleen kan ik die naam niet thuisbrengen bij een hedendaagse plaatsnaam. Fonetisch dacht ik aan Saint-Chevalier, maar een plaats van die naam heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.
Dank voor het meedenken. Ik dacht zelf al aan St. Sebald. een vrij onbekende heilige.
Als dit de Franciscus Goetje is wie ik denk dat hij is is hij afkomstig uit 'Waals Lotharingen'.
Vooralsnog kan ik daar geen plaats vinden waarvan de naam lijkt op st. sebalje/sebald.
Inderdaad in de index staat Goetje, op de bladzijde zelf Goetsje. Tsja... zelf heb ik het vermoeden dat den naam afkomstig is van Gauthier. Dan snap ik de verschrijving wel...
Francis Goetje was ook doopgetuige in Steenbergen in 1763.
San Sebastian > Spanje?
Hij was aanwezig bij Franciscus * 28-12-1763 Steenbergen.
Ouders Jacobus Menou x Anna Joseph de Greck.
www.westbrabantsarchief.nl >>> pag. 70.
Hallo Leo, bedankt voor het meedenken! klopt. Ik had hem daar ook al gevonden in 1763.
Het zit zo. Mijn voorvader Frans Goetje was afkomstig uit 'Waals Lotharingen'. Hij trouwde in 1768 in Steenbergen waar hij in ieder geval in 1763 al woonde. Zijn vrouw Willemien de Ridder is rond 1740 geboren.
Ik weet niet wanneer 'mijn' Frans stierf. ik weet ook niet wanneer hij ongeveer geboren was. Tussen 1768 en 1785 krijgen zij 7 kinderen. Gemakshalve ging ik uit van ca. 1740 als geboortedatum net als zijn vrouw. Maar als hij dezelfde Frans Goetje is die in 1749 in dienst ging van de VOC dan zal hij zeker tien jaar ouder zijn geweest. Dat kan natuurlijk. Maar ik hoop op wat meer bewijs. Als ik nou die plaatsnaam kan duiden in het soldijboek van de VOC en ik kan dat herleiden tot een plaats in Lotharingen dan vind ik het zeer aannemelijk dat het hier om dezelfde Frans gaat en geen dubbelganger.....
Ik begrijp het, Chrit. Probeer het ook eens bij het forum zelf. Misschien kent men daar wel de oplossing.
By the way, zowel je voornaam als je achternaam zijn wel erg Zuid-Limburgs;)
Hi Chrit, even nieuwsgierig: hoe ben je achter zijn herkomst uit Waals-Lotharingen gekomen?
Bedankt voor de reacties.
- naar welk forum verwijs je Leo? Een ander forum dan dit forum waar ik nu dit bericht in plaats?
- haha ja ik kom uit Amby bij Maastricht :-) mijn opa van moederszijde kwam uit Goeree-Overflakkee dat is mijn link met Zuid-Holland. Aangezien ik al jaren genealogisch en historisch onderzoek doe in met name Zuid-Limburg is genealogisch onderzoek naar mijn Zuid-Hollandse roots een totaal andere tak van sport. Wel heel leuk!
- de afkomst stond vermeld bij een kind (Wels Lotharingen)en huwelijk voor de dominee (Lotteringen). ik voeg de afbeelding toe.
Chrit, gewoon BHIC forum, en dan je vraag daar stellen. Men is zeer deskundig.
Gr.
A ok! Dank je, ga ik doen
Kleine update. Ik hoopte het geboortedorp gevonden te hebben in walscheid te Lotharingen. Dat werd vroeger ook wel Walsch genoemd en lijkt verdacht veel op Wels Lotharingen (dat staat in doopakte van kind). Maar helaas daar heb ik geen enkel aanknopingspunt kunnen vinden. Ik denk dat met wels, waals ( Frans) gedeelte van Lotharingen werd bedoeld... Ik blijf zoeken
Chrit
zei op zondag 9 februari 2025 - 19:34