Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Lotinghe Van Assche 1655

In bijlage stuur ik een stukje tekst mee waar ik even mee in de knoop zit.
Voor context: het gaat om een akte verleden voor not. Gillis vander Borcht te BXL dd. 01-06-1655, houdende een verdeling/lotinghe van de erfgenamen van Huybrecht van Assche en zijn echtgenote Johanna de Looze. De Aert van Assche die als partij anderzijds (hun kleinzoon als zoon van hun kind Jaecques) afstandhouder is, is mijn rechtstreekse voorvader.

Het gaat hier om de beschrijving van de goederen, maar ik denk ook om een oorsprong van eigendom? Moest dit zo zijn, dan zou ik mogelijk met wat verder opzoekwerk een extra aanknooppunt kunnen vinden voor de familiegeschiedenis tussen 1565 en 1624 (Huybrecht), wat ik natuurlijk extreem zou appreciëren.

Deels gaat het sowieso over een bunder/bonnaire (oude ha) land in de parochie van Schaarbeek en hoe het gelegen is, maar ook over een ordonnantie? van de Brusselse Kerk van Sint-Jacobs-Koudenberg. Er is nog een deeltje op een 2e pagina te lezen, maar ik wou het stuk niet te groot en onoverzichteijk maken.

Alvast dank voor elke hulp!

Reacties (2)

Jan Hadders zei op di, 12/03/2024 - 14:25

Dit kan ik er van maken:

Ende dat aenden voors[eide] tweede comp[aran]t onder

anderen metten lothe ten deele gevallen was

een bunder lants gelegen inde Prochie van

Scharebeke boven den Rinnenborre (?) tusschen de

goeden vande heer Canceler Buisschot (?) in den

sijde der goeden van Franchoijs de Penseler

ende de wech met Cornelis (?) Wagemans ten tweede,

de goeden van Niclaes vande Hulsen ende d'erffgen[amen]

Ioos vande Vinnen ten iiiie. Waerop Jo[ffrouw]en

Anna ende Cath[arin]a Boelaerts naer vergaende

acte van adjudica[ti]e ende authorisatie, door

Meijer ende geswooren erflathers vande Laethbanck (?)

der kercke van St. Jacops opt Coudenberch

binnen Bruesselen ende Consoorten uuijt crachte

derselver hadden doen procederen ten g...

tot verhael van twelf jaeren achterstelt (?)

Bart Van Assche zei op wo, 12/04/2024 - 09:27

Die "Canceler Buisschot" is Ferdinand de Boisschot, baron van Saventhem en kanselier van Brabant, grootgrondbezitter van verschillende stukken in Schaarbeek en Evere op dat moment. Veel van de andere achternamen komen gek genoeg niet bekend voor, behalve de vander Vinnens. De lezing van vande Hulsen moet wss. vander Hulpen zijn en die van Laethbank eerder "Laechbank" zijn (cf. de -ch in Coudenberch) maar daarmee is voor mij ook alles gezegd.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.