Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Lezen van een I.L.V.B rekening 1568

Hi all,

Zou iemand deze pagina voor mij willen transcriberen? Betreft een bladzijde uit de rekeningen van de Illustre Lieve Vrouwen Broederschap van het jaar 1568-1569.

Alvast bedankt!

Reacties (13)

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 15:35

Hoi Sam.

Ik maak wel even een transcriptie voor je. Ik zal het vanmiddag of vanavond uploaden.

Groeten,

Dennis

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 16:24

Ontfanck van oude Cleederen ende Cleijnodien:

Item den 6 en Januarij van den erffgenamen Lijntkens huijsvrouwe Henrick Geritsen van Dinther ontfangen voir hair dootscult een quart swart tabbertken, ende dat vercoft der huijsvrouwe van Matheus die glaesmaicker, suster vanden voorschreeven Lijntken voer: 2 gulden

Item 17 Januarij ontfangen van Gielis Kievits eenen blauwen covele toebehoort hebbende Mr. Henricken van Boort, zijnen swager, overmidts zijnen persen covele verlooren was, ende den zelven gelevert Jannen onsen eersten/erfelijcken? : 1 covele

Item 3 Februarij ontfangen van Heeren ende Mr. Jan Vogelsanck eenen swarten laicken tabbart die Magdaleen zijn dienstmac(h)te Ons Liever Vrou beset hadde, ende bijnnen zijner huijse gestorven was, ende dijen vercoft aen Marijken van(den) Swoll voir: 6 gulden

Item van Henricken van Hout d' oude van eenen persen covele gecomen zijnde van Diricken Aertssen d' oude hem vercoft, ontfangen: 15 stuijvers

Item ontfangen vuijt handen Heeren Peter van Geffen eenen persen damasten Spaensen scort met 15 silveren knoopen costelick geboort, die een Spaense Jouffrouwe Ons Liever Vrou heeft gegeven, ende want den zelven nijet en Is vercoft daer omme alhier: nijet

12 a. Summa vanden clederen beloopt: 8 gulden, 15 stuijvers. 

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 16:32

Je ziet hier de familie Van Boort/Boirt weer terugkomen en misschien was het je daar bij deze bladzijde om te doen. Ook zie je hier schenkingen aan het beeld van de Zoete Lieve Vrouw in de Bossche Sint Jan, dat wij vandaag de dag gelukkig nog steeds daar kunnen aanbidden. 

Leuk om Gielis Kievits en Henrick de Hout de oude op deze bladzijde tegen te komen. Ik kom hen regelmatig tegen in de protocollen. Zij bezaten veel goederen in de Meierij. 

Veel plezier en succes met je onderzoek!

Sam zei op vr, 09/05/2025 - 16:38

Hi Dennis, wederom bedankt voor de vertaling.

Het was mij inderdaad om het stukje van Henrick van Boort. Hij was de broer van Anna van Boort, de vrouw van Gielis Kievits. Zij bezaten inderdaad veel goederen o.a. het leengoed ter Borcht.

Ik probeer de verschillende Henrick(en) van Boort te onderscheiden in de rekeningen van de ILVB. de oom van deze Henrick heet namelijk ook Henrick en was gezworen broeder en kannunik van de st.Jan. - Nogal een puzzel soms

In het stuk hierboven, betekent swager daar letterlijk de zwager? Volgens mij werd die term vroeger was breder gebruikt..

Sam zei op vr, 09/05/2025 - 16:41

"toebehoort hebbende" klinkt als verleden tijd, de oom, henrick van boort overleed circa oktober 1568 en bovengenoemde rekening is van 1569. Zou swager dan hier de oom betekenen?

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 16:57

Hoi Sam,

Toebehoord hebbende aan heeft hier denk ik de betekenis van: Henrick van Boort is overleden, temeer omdat je weet dat deze Henrick omstreeks oktober 1568 is overleden. Klein beetje voorzichtig zijn: er staat niet letterlijk: wijlen Henricken.

Swager of: Sweer moet je een beetje ruim zien in die tijd. Het kan ons huidige zwager betekenen, maar als je een oude(re) vrouw tegenkomt waarbij een man vermeld staat die "hair swager" is, kan dat ook: schoonzoon betekenen. De betekenis van swager als van "oom" heb ik niet echt kunnen ontdekken. Meestal staat er als men "oom" bedoelde gewoon: "oome", of bij tante: "moeije".

Als we dan toch bezig zijn: "oudemoeije" = oudtante, "oudemoeder" = grootmoeder, "oudevader" = grootvader. Voor mocht je die termen tegenkomen.

Helaas kon ik het laatste woordje in die post niet helemaal goed lezen, maar deze "Jannen" is iets van de OLV Broederschap. Dat doet overigens voor jouw vragen niet ter zake. 

Sam zei op vr, 09/05/2025 - 19:53

Hi Dennis, bedankt voor de uitleg, erg interessant! Heb jij ook enig idee wat een "blauwen covele" kan zijn?

Sam zei op vr, 09/05/2025 - 19:58

Zou dat een Pij kunnen zijn?

in een niet gerelateerd stuk dat vertaald is zie ik:

Ic segt u sonder ghile: Scone, covele ende wile Vant si ter selver stede weder Daer sijt hadde gheleit neder. Si traect an haestelike

als:
Ik zeg u volledig naar waarheid en in volle ernst: schoenen, pij en sluier vond ze op dezelfde plaats terug als waar zij ze had neergelegd.

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 22:07

Een covel, of covele (Middelnederlands), was niet zozeer een pij zoals die bij hedendaagse geestelijke orden nog wel als kovel in gebruik is, maar een kap, een soort muts met halskraag. In dit geval kennelijk in blauw. 

Sam zei op za, 09/06/2025 - 23:20

Hi Dennis

Zou je mij ook kunnen vertellen wat hier staat mbt tot Henrick? de beschrijving luidt: meester Gijsbert Peijmans, meester Henrick van Boert, doodschuld betaald met roerend goed - 1561-1562.

Alvast bedankt!

Dennis de Waart zei op zo, 09/07/2025 - 00:07

Er staat dat de groene covel (= kap/muts met halskraag = het roerend goed) van Mr. Gijsbert Peijmans verkocht is aan Mr. Henrick van Boert voor 15 stuivers. 

Sam zei op zo, 09/07/2025 - 10:50

Thanks! Blijkt altijd weer over de mutsen te gaan..

Ten slot heb ik nog een laatste gevonden waarbij ik denk dat het wederom over een muts gaat. Ik denk dat o.b.v de hierboven vertalingen iets zal staan van:

Willem van de Laerschot ontvangt een covele van Leonardus verboort, onze gezworen mede broeder, ....?

Dennis de Waart zei op zo, 09/07/2025 - 11:53

Zeker Sam. Item doer handen Willems vande Laerschot Ontfangen den Covel van Zaligher Heeren ende Meesteren Leonarden Verboort, onsen gesworen medebroeder, Ende den selven aenden voirscreven Willemen vercocht voer 15 stuivers.

(Een broeder van de ILVB was echt de toplaag van de toenmalige samenleving, die hier dus Zaligher, overleden, is). 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.