Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Leeshulp - Overlijdens notatie 1691

Betreft het overlijden van mijn stamvader in 1691. Ik kan helaas niet alles goed lezen. Hopelijk is er iemand die alle worden kan lezen zodat ik verder kan gaan met mijn stamboom onderzoek.

Reacties (15)

beheerder Joyce Pennings zei op di, 11/26/2019 - 14:15

Een eerste poging:

die 28 april

Gritien Luttiens

eodem (= zelfde dag)

Daniel Guerts Brabanti nu (nomine uxoris dwz in de naam van de echtgenote)

hoymaeker

 

Erwin Snellen zei op di, 11/26/2019 - 15:37

Bedankt voor uw reactie. Als ik het goed begrijp betekend dat "nu" wat achter Brabanti staat, dat de achternaam van de echtgenote Hoymaeker is? 

Jeroen van Luin zei op di, 11/26/2019 - 16:40

Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon Daniel Guerts Brabantinus Hoijmaeker is, maar dta de derde voornaam niet op de regel paste.

Femke zei op di, 11/26/2019 - 18:05

Ik vermoed ook "Brabantinus", meen een s te zien aan het eind.

En heel kleine aanvulling "die 28 april" = "op de dag 28 april". Het lijkt dat beide echtgenoten op dezelfde dag zijn overleden/begraven. Opvallend dat de vrouw als eerste genoemd wordt.

Helena zei op wo, 11/27/2019 - 09:01

Kun je nog aangeven waar we dit [ begraafregister] online kunnen vinden?

Door te vergelijken met andere inschrijvingen rond die jaren kun je mogelijk beter volgen wat bedoeld kan zijn.     Vermoed dat hoijmaeker eerder het beroep aanduidt dan dat het hier een achternaam zal zijn. 

Helena zei op wo, 11/27/2019 - 09:14

En mogelijk was dit niet eens een echtpaar maar twee personen die op dezelfde dag overleden zijn / begraven werden? 

 

Zelf lees ik ook eerder Brabantinus (paste inderdaad niet allemaal op de regel).    Zou daarnaast Brabantinus  niet eerder kunnen verwijzen naar herkomst van Daniel Guerts?  Dat hij uit Brabant afkomstig was?  En hoijmaeker was..

Helena zei op wo, 11/27/2019 - 13:39

Begraafinschrijving gevonden in het r.k. begraafboek van Horst (L).  Zie link via FS [ je moet ingelogd zijn (gratis) om de scan te kunnen zien]

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89C4-6WBH?i=38&cc=2037…; Wanneer je naar andere inschrijvingen kijkt dan zie je dat de pastoor/koster wel meer een opmerking plaatste.  Soms een alias, soms van wie men een dochter was, of alleen de naam gevolgd door 'vrouw van..' of 'de moeder van..'  of  ' van eene solder doot gevallen'.   Op andere bladzijdes zag ik o.a. ' in het manhuijs'  en  ' ..soon getrouwt met de dochter van...'   --   Denk dat het hier duidelijk niet om een echtpaar gaat, maar om twee personen die dan toevallig op dezelfde dag overleden/begraven werden.  Mocht je vraag gaan over Daniel Guerts dan kan ik het alleen maar lezen dat deze persoon uit Brabant afkomstig was en 'hoijmaeker' van beroep was.   Mogelijk woonde hij wel in Horst, maar kwam hij dus oorspronkelijk uit het Brabantse.. 

 

Uit  de regesten van DocuDataDeurne (deze files stonden tot voor enkele jaren geleden nog online...nu alleen in te zien wanneer je lid bent van de Heemkring Deurne ->  http://www.heemkundekringdeurne.nl/digitale-bronnen.html) ...enfin, daarin heb ik het volgende gevonden:   

4-1-1662 recht arch deurne inv nr 97 folio 54 verso

Daniel Geraerts, hooimaker wonende te Horst, bekent schuldig te zijn aan Jan Sijmons van den Boomen een som van fl. 150,=.In de kantlijn; Daniel Geraerts betaald terug aan Mr. Laureijns de Louw als momboir van Henderick zoon van Jan van den Boomen, gedateerd op 25-6-1666.

Daniel Geraerts [ van der Sterre] komt diverse keren voor in het ORA van Deurne. Denk dat je daar verder moet zoeken.  Misschien heb je dan nog wat aan dit regest:  

25-2-1668 recht arch deurne inv nr 98 folio 21 verso

Daniel Geraerts van der Sterre voor de togte en Geraert Daniels als de man zijnde van Jenneke Hendricx, Hendrick Joosten als de man zijnde van Margriet dochter van Daniel Geraerts van der Sterre, Hendrick Teuwens als de man zijnde van Anneke Daniel Geraerts. Allen kinderen van voornoemde Daniel Geraerts en van Agnes dochter van wijlen Claes Everts. Zij verkopen hun huis enz. aan Aert Joosten de kuiper staande in de Craijenheuvel. Zie ook de volgende akte. 

25-2-1668 recht arch deurne inv nr 98 folio 22

Dezelfde verkopers als genoemd in de vorige akte, verkopen nu aan hun neef Jan Jan Claes Everts een weiland gelegen in het Kerkeind. Twee akten verder beschreven zijn schuldbekentenis van de koper aan de verkopers in verband met deze koop. Op 28-6-1693 heeft hij die schuld van fl. 100,= terugbetaald.

 

 

Helena zei op wo, 11/27/2019 - 13:42

12-12-1640 Oud rechterlijk archief Deurne 11

Daniel Gerits den Hoeijmaecker, aanlegger - tegen - Peter Tonis Heesmans, gedaagde.

Gedaagde is een eenloopich geselle (vrijgezel) dienende voor dienstknecht bij Wilbert de Bottel, hebbende geen erfgoederen soo versoeckt den aenlegger ten eijnde hem worde gepermiteert, de huer vande gedaegde met sijne schaepen. hem competerende ende berustende  onder Wilbert de Bottel in arrest en beslag te moegen nemen.

30-3-1642 recht arch deurne inv nr 93 folio 65 verso

Daniel Gerarts als man van Agnes Claes Everts van Doerne verkoopt aan Willem Jan peters een akker te Deurne gelegen.

Helena zei op wo, 11/27/2019 - 13:48

In een andere akte in 1643 werd zijn ca. leeftijd genoteerd en nog als inwoner van Deurne (dus in het 'Brabantse')  :  Daniel Geevaerts, hoedemaker en ingeseten alhier tot Duersen, out ontrent 35 jaer  ..    Heb je meer vragen die niet meer betrekking hebben op lezen van oud schrift dan kun je die ook stellen in het andere forum van BHIC -> http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:29

Hallo, bedankt voor al de informatie. Ik sta er van te kijken dat je zoveel informatie kunt achterhalen met zo weinig input!

 

Ik heb mijn eerste infromatie over mijn stamboom uit het boek wat ik heb toegevoegd aan deze post.

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:30

Op deze pagina is de stamvader te zien:

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:32

Net als deze:

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:33

Op deze pagina sta ik zelf.

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:37

Ik begrijp dat hij Daniel Gerarts getrouwd was met Agnes Claes Everts van Doerne (iets wat niet bekend is in dit boek). Is er een mogelijkheid om nog een generatie terug te gaan? Waarschijnlijk moet ik dan zoeken in Deurne toch?

Erwin Snellen zei op wo, 11/27/2019 - 14:40

Op deze pagina sta ik zelf. (Het bestand was niet geupoad in mijn eerdere post)

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.