Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Leeshulp gevraagd: trouwakte Waverveen uit het jaar 1659

Bij het transcriberen van deze inschrijving in het trouwboek van de gereformeerde kerk in Waverveen uit het jaar 1659 lopen we met zijn allen (= groep vrijwilligers DTB project bij Het Utrechts Archief) vast op de woonplaats van de bruidegom. Wie vult het ?? in.
Transcriptie luidt:
Bouwen Janse weduwnaer van Geertie Philips wonende ?? met Neeltie Jans weduwe van Dirck Willemse Wartelaer wonende als boven.
Al vast dank voor het meedenken!

Reacties (6)

Otto Vervaart zei op wo, 02/08/2017 - 10:10

Dag Joyce,

Ik zie twee woorden: uae(n?)es G.s (of Zs.?). Zijn er niet locaties in het noordwesten van de provincie Utrecht met een zuidzijde?! Het zou misschien helpen als je iets meer tekst laat zien om uit inmiddels herkende lettervormenstukje bij beetje tot een juiste oplossing te komen. Succes met het DTB project!

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart

beheerder Luud de Brouwer zei op wo, 02/08/2017 - 13:53

Lastig dit... Er staat in de eerste regel in ieder geval weduwenaer.
Ik lees eigenlijk gewoon ... aen des Os ...
Ik ken de lokale situatie totaal niet, mogelijk dat iemand daar echt een plek van kan maken.

Van Rietvelde Johan zei op wo, 02/08/2017 - 16:53

Zou het kunnen ?
"Waendes" van het werkwoord "wanen= veronderstellen".

Zie ook: gtb.inl.nl.

II. Als betrekkelijk bijwoord.

1.  (Van plaats)  Waarvandaan, van welke plaats.

Eigen kritische noot: de verbuigings "s" doet me twijfelen aan deze betekenis.

Waar ik wel zeker van ben: het streepje na "Os" is duidelijk een komma. Conferatur zoals verder in dezelfde ( en andere) akte.

beheerder Luud de Brouwer zei op wo, 02/08/2017 - 16:55

Johan,

De eerste letters in de regel zijn de "de" van woonende. Op de regel daarboven staat alleen "woonen". Dus die eerste twee letters tellen volgens mij niet mee met de "plaatsnaam"

Herman Geurts zei op wo, 02/08/2017 - 19:44

Ik lees :aendes Es ( ipv Os)

De naam Philips is volgens mij niet juist ( aantal letters klopt niet) maar welke naam wel blijft voor mij ook raden. Die Ph aan het begin herken ik niet, maar als Ph goed is dan staat er mogelijk Philps

Joyce zei op do, 02/09/2017 - 09:00

Dank voor al jullie suggesties. Mijn collega Theo is er eens goed voor gaan zitten en kwam met de volgende transcriptie:
[…] weduwenaer van Geertie Phil[i]ps woonende aen des Es met Neeltie Jans weduwe […].
Es is geen plaats in de buurt van Waverveen, echter wel de plaats Nes, onder de rook van Amstelveen. Wij denken dat deze plaats bedoeld wordt.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.