Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Latijnse akte in het Bosch Protocol uit 1383

Ik heb geprobeerd een transcriptie te maken maar dat lukt maar voor een klein deel. Wie kan mij daarbij helpen?

 

Het betreft: Bosch Protocol 1177, folio 38v

vanaf regel 26.

 

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=27-1&index=0&…

 

Ik kom niet verder als:

 

Johannes de Kessel filius dominus Johannes de Kessel militis hereditarie …. Gheerlaco de Erpe hereditarie pactione XXX.. reducibel siligi mensure de

Zoomeren solvendum herediarie p…. … super l….. …ca tendem ex bonis duobus mansis dictus tgoet te Vladeracken situm in parrochia de Zoemeren

 

Ik weet niet waar de akte precies eindigt. Het jaar zou 1383 moeten zijn, maar ook de datum kan ik niet ontcijferen.

 

 

Reacties (13)

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op ma, 01/18/2021 - 18:55

Latijnse akte in het Bosch Protocol uit 1383

Helaas ben ik geen kenner van het Latijn, Egbert. Ik kan wel aardig wat letters en woorden lezen, maar of dat zou leiden tot iets zinnigs..., dat is de vraag. Hopelijk wil iemand die goed is in Latijn én in oud schrift lezen, eens een poging wagen!

Otto Vervaart zei op ma, 01/18/2021 - 20:49

Het Bosch Protocol is meestal al een uitdaging, maar deze foto is nogal bleek uitgevallen. De akte met Johannes de Kessel eindigt met de frase datum eciam sabbato post pascha, eveneens op de zaterdag na Pasen. In 1383 viel Pasen op 22 maart, vroeger dan 22 maart is niet mogelijk, dan komt dat neer op zaterdag 28 maart. Het gaat om 30 eenheden rogge, medi..., naar de mensure de Zoemeren, de maat van Someren. De akte is vijf regels lang, aan het slot worden altijd de dienstdoende schepenen genoemd, hier in ieder geval Johannes de Bruheze. Wat verder naar onderen staat er anno lxxxtercio, in het 83ste jaar, dus het is inderdaad 1383.

Een vaste Bosch Protocol-reddingsbrigade bij Wat Staat Daer zou zeer welkom zijn! Ik vermoed dat de helft die nu nog ontbreekt vooral vaste formuleringen bevat. Het ontcijferen is vooral een kwestie van tijd, geduld, ervaring met afkortingen en de vaste wendingen herkennen. Gelukkig attendeerde men hier onlangs op een uitstekend artikel van Geertrui van Synghel over deze bron in Gens Nostra 75/4 (2020), http://ngv-media.nl/dnld/GN-2020-04.pdf .

René van Weeren zei op ma, 01/18/2021 - 22:05

de maatvoering hierbij zijn medium, schepels.

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op ma, 01/18/2021 - 23:17

Latijnse akte in het Bosch Protocol uit 1383

Een vaste Bosch Protocol-reddingsbrigade... ik zal de collega's op het idee attent maken! Dank in elk geval Otto en René voor jullie reacties!

O. Vervaart zei op di, 01/19/2021 - 08:38

Het zou  ook handig zijn als alle items op Wat Staat Daer over het Bosch Protocol makkelijk terug te vinden zijn, dat is meteen een vraag in het algemeen over de doorzoekbaarheid van het forum... Overigens vergat ik nog te zeggen dat jij, Egbert, behoorlijk ver bent gekomen met je transcriptie! Hopelijk vind ik wat tijd om de rest te ontcijferen.

Otto Vervaart zei op di, 01/19/2021 - 09:07

Voor de helderheid heb ik de akte met Johannes de Kessel hier nog als detailopname met verhoogd contrast geüpload. Er lijkt ook sprake te zijn van een eerdere akte waarnaar wordt verwezen.

Als antwoord op door O. Vervaart

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op di, 01/19/2021 - 09:25

Doorzoekbaarheid van het forum

Otto, aan de doorzoekbaarheid van het forum valt nog wat te verbeteren. Dat heeft onze aandacht en zodra het mogelijk is hopen we daarin aanpassingen te kunnen doen.

Egbert zei op di, 01/19/2021 - 14:59

Heel erg bedank voor alle reacties. Zonder kennis van het latijn is het een crime om er een transcriptie van te maken. Ik gebruik daarvoor het boek "Het Bosch' Protocol" van Geertrui van Synghel. Dat helpt soms op weg om te ontdekken om wat voor soort akte het gaat en ook wel om enkele afkortingen op te lossen. De uitgangen van die latijnse woorden zijn natuurlijk wel belangrijk om de akte goed te snappen en daar blijf ik dan in steken.

 

Het is fijn om de datum te weten, maar ik zie zelfs nu nog niet waar die staat. Dat zou dan op de vijfde regel moeten zijn? Ik ga er nog wat verder mee puzzelen, maar alle hulp blijft erg welkom.

 

Dat is een interessant artikel in Gens Nostra. Ik had niet verwacht dat een vertaalprogramma nog zoveel van de tekst zou kunnen maken. Dat belooft op termijn nog heel wat voor deze geweldig interessante bron voor de geschiedenis van de verre omgeving van 's-Hertogenbosch.

 

Een Bosch Protocol reddingsbrigade vind ik wel een leuk idee. Ik zal er dan helaas geen deel van kunnen uitmaken.

 

@Anneke

Het niet kunnen doorzoeken van dit forum vind ik wel een probleem. Ik meen dat dat vroeger wel kon. Of zie ik iets over het hoofd?

Andreas zei op di, 01/19/2021 - 20:56

@Egbert: de datum staat niet in die 5 regels van jouw akte, maar wel 4 regels lager, bijna aan het einde van de zin. (ano lxxx tcio is hetgeen er letterlijk staat)

Als antwoord op door Egbert

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op wo, 01/20/2021 - 09:41

@ Egbert, je kunt zoeken op het forum op onderwerp, auteur, aangemaakt (datum) en laatste reactie door daarop te sorteren. De sorteerfunctie auteur werkt niet goed, daar gaan we wat aan doen. De sorteerfunctie op onderwerp werkt wel, maar als je niet weet wat het onderwerp is, moet je toch alfabetisch alle onderwerpen nakijken. Het aanbrengen van verbeterde zoekmogelijkheden hopen we in de loop van dit jaar te kunnen realiseren.

Egbert zei op wo, 01/20/2021 - 12:11

@ Andreas

Dank voor je bericht. Het jaartal 4 regels lager zie ik ook staan, maar ik zie daar niet de exacte datum.

De datum die Otto noemt "datum eciam sabbato post pascha" kan ik er in de tekst niet uithalen. Ik zie wel "datum eciam" in de vierde regel van de akte, maar het woord post kan ik er niet uithalen.

In de vijfde regel lees ik: Johannes de Bruheze … et …… et datum supra.

Egbert zei op wo, 01/20/2021 - 12:13

@Anneke

Enkele jaren geleden was er een zoekveld. Daar kon je door de tekst zoeken, bijvoorbeeld op plaatsnaam. Het zou makkelijk zijn als dat weer terugkwam.

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op wo, 01/20/2021 - 16:10

@ Egbert, het forum van 'Wat staat daer?' heeft nooit een zoekveld gehad. Sommige archiefdiensen hebben ook een forum en daar is soms wel een zoekveld aanwezig.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.