Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Latijns geboorte akte uit 1606: zoon of dochter?

Hallo, 

 

zou iemand hieruit kunnen halen of het over de geboorte van een zoon of dochter gaat? Ik ben opzoek naar mijn directe voorouder (een vrouw): Dingenken (Dijmpna) Wouters Buijsen (geboren De Doodt) geboren circa 1605 rond Roosendaal. Het gaat over het eerste gedeelte, links bovenin op de linker pagina, datum 25 juli 1606. 

 

Ik zou aan de naam hoe die hier genoteerd staat (Dinghemannus) denken dat het over een jongen gaat, maar de naam Dingenken veranderd vaker in andere documenten waarvan het wel zeker is dat het over haar gaat. Mijn latijns is echter (nog) niet goed genoeg om hier wijzer van te worden, misschien kan iemand mij hiermee dus helpen.

 

Tevens wordt de naam 'de Doodt' pas later vermeld bij andere documenten. de naam 'Wouters' draagt ze meestal.

 

Alvast bedankt!

Reacties (2)

Andreas zei op za, 07/25/2020 - 23:21

de pastoor schreef telkens baptisata est proles (kind gedoopt), zowel voor zoontje als voor dochtertje; er is niks, behalve de naam, waaruit het geslacht af te leiden valt

 

Dinghemannus is een mannennaam volgens Google.

 

Zijn er redenen waarom je denkt dat Dimpna rond 1605 is geboren? Volgens haar huwelijksakte trouwde ze in 1623, dus op haar 18de. Dat is natuurlijk best mogelijk, maar misschien is zij toch iets ouder en is die dinghemannus haar broer. Zijn haar ouders effectief Petrus Wouters en Adriana Prinssen(?).

Daniëlle Hoorn zei op zo, 07/26/2020 - 00:00

Hallo Andreas, 

 

Bedankt voor uw reactie! 

Nee er is geen reden dat zij geboren is rond 1605. Ik haal altijd 18 jaar van de huwelijksdatum af en dan ga ik er ruim omheen zitten. Ik heb nu dus tussen de datums 1580-1608 gekeken. Binnen deze data zoek ik met verschillende varianten van haar naam en daarbij vond ik alleen Dinghemannus Wouters wat het best terugeleid kon worden naar haar of haar ouders. Maar dan ga ik nog even verder zoeken! Mijn gevoel zegt ook dat Dinghemannus een man is, aangezien het inderdaad een mannenaam is. 

 

Nog bedankt!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.