Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Lastige begraafinschrijving Utrecht 1636

Bijgaand de begraafinschrijving van Beertgen Gijsbertsz Botterman in Utrecht in 1636 welke me wat problemen opleverde.

De tekst staat ongeveer midden op de rechterbladzijde. Het is de 4de van onderen waarvan in de derde kolom een liggend streepje gezet is.

Ik heb gevonden:

Beertgen Ghijsberts, weduwe van Evert Aelten inde [Smee]steech, nalat(ende) echte mundige & onmundige kijnderen [daer] …. Jacob Cornelisz inde t…t behout oom van moeders zijde is. P(est).(Gratis) [begraven in de] St. Claes[kerck]. Groefbidder: ut (s)upra) [Gestel, een knecht].

 

Wie kan de onduidelijke punten (in geel aangegeven) oplossen? Het zou kunnen dat in de overige tekst ook wat foutjes zitten.

Reacties (2)

René van Weeren zei op za, 11/06/2021 - 20:03

Dag Louis,

Er zit inderdaad een klein foutje in, de tekst in de kolommen loopt her en der wat scheef. Bij haar inschrijving klopt echter de regel met de voorliggende en naliggende kolommen. Ik weet echter niet of de p daadwerkelijk betekende Pest, het zou ook kunnen wijzen op parochiane.

 

e[odem] d[ie] / S[int] Gheert
e[odem] d[ie] / uts[upra]

Beertgen Ghijsberts Botterman, wed[uw]e van Evert Aelten
in de Smeesteegh, nalaten[de] echte mundige en[de] unmundige kynderen
daervan Jacop Cornelisz[en] in de Tremaet oudoom van
's moeders zijde is. S[int] Gheert p

12-0---

Louis v. V. zei op za, 11/06/2021 - 21:21

Hallo René,

Dank voor de snelle reactie en aanvullingen.

De "p" staat volgens mij echt voor de pest.

In de klapperboekjes in het archief zelf staat het ook kan ik me herinneren toen ik er vroeger vaak kwam.

In het gezin van de broer van deze vrouw was het helemaal een drama dat jaar. Die hadden in 1634 een ouder persoon in huis genomen om kost & inwoning te geven, tegen betaling van 450 gulden.

Die ging het eerste dood in het voorjaar. Ze hebben niet lang van de rust kunnen genieten, want in de zomer stierven zijn vrouw en twee kinderen, alledrie op dezelfde dag aan de pest (met de notitie 'p' in de begraafboeken), de week erop nog eentje, en de maand daarop weer eentje, beide ook aan de pest. Zij woonden in de Tolsteeg buurt, dat zwaar getroffen werd (ook in 1666).

 

Twee vragen: wat is de Tremaet, en klopt de 12 gulden begraafkosten, of hoort dit bij de persoon eronder? Het lijkt me dat de kosten steeds boven de 1ste regel staan (zo is het bij de onderste op de bladzijde).

NB: de Gheertekerck had ik ook gezien, maar ik gebruikte de tekst van de begraving van haar zus Maijchgen als basis, en die was in de Claes kerk begraven, en ik was het vergeten aan te passen...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.