Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Kort maar moeilijk 1412 Antwerpen

1412 Adriaen Snoye de smet deb Lijsbet vors

Sr # 4 f 188 r 003

 

1. Adriaen Snoye de smet debent Lisbeth vors III lib…….van Joh(annes)

2. in Joh(annes) proximo <over een jaer deinde > XX scellingen groten vordane telken Joh(annes) XX scellingen groten

3..etc die hem ende tsine etc

Reacties (7)

Michel G. zei op vr, 09/09/2022 - 18:44

1. Adriaen Snoye de smet debet Lijsbeth vors III lb dandum van Johannes
2. in Johannes proximo ^over een jaer deinde^ XX scellingen groten vordane telken Johannes XX scellingen groten
3. donec etc op hem ende tsine etc

Guido Snoeys zei op za, 09/10/2022 - 07:59

Ik dacht dat alles fout was, want ik versta de zin niet goed. 

Guido

 

René van Weeren zei op za, 09/10/2022 - 10:16

Adriaen is Lijsbet jaarlijks 3 pond verschuldigd op de feestdag van Johannes de Doper. Het jaar waarover hij het geld verschuldigd is, loopt van die fgeestdag van Johannes de Doper tot de volgende (proximo) feestdag van Johannes de Doper in het daaropvolgende jaar.

Guido Snoeys zei op za, 09/10/2022 - 10:24

Bedankt Rene, het was me echt niet duidelijk, hoelang moet hij dat betalen..? (want is niet 'erflic')

René van Weeren zei op za, 09/10/2022 - 10:58

Ik ben geen expert in deze bron, maar het lijkt mij dat er geen eindtermijn wordt genoemd. De eindtekst verwijst naar een herhaling van eerdere teksten, wellicht staat daar uitgeschreven wat de betalingsduur is.

Michel G. zei op zo, 09/11/2022 - 08:39

Dag Guido,

Na "donec" (=tot) staat er "etc", wat aangeeft dat daar een standaardformule staat. In andere, vergelijkbare akten zie je dat die standaardformule aangeeft dat er zo lang moet afbetaald worden tot het verschuldigde bedrag volledig is afgekweten, en niet langer.
In deze akte zou dus kunnen hebben gestaan:
"...vordane telken Johannes XX scellingen groten donec de vors. III £  afgequiten selen zijn ende nyet langere"
Aangezien 20 schellingen gelijk is aan 1 pond, zou hij 3 jaar lang 20 schellingen per jaar moeten betalen. En niet langer!!

Guido Snoeys zei op zo, 09/11/2022 - 10:49

Wat zo een kleine akte aan info geeft. Bedankt heren.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.