Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Koop huis Antwerpen 1564

Op https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/177061 en daarvan de tweede scan (fol. 1031-1060) en daarvan pagina 6 van de scan (zie ook foto) lees ik m[eeste]r Nic[o]l[aes] Gielis staan. Sommige dingen zijn te lezen, maar de meeste helaas voor mij niet. Wie kan mij helpen met de transcriptie? Bij voorbaat hartelijk dank! Ik hoop nu eindelijk te vinden waar hij woonde. Vanwege zijn functie heb ik tot nu toe alleen gevonden dat hij als gemachtigde optrad. 

Reacties (6)

Alexander Thijs zei op vr, 10/13/2023 - 16:12

Alvast mijn poging:

In de kantlijn:

Lange Riddersz

1564, 1 septemb[ris], m[eeste]r Franch[ois] der Oleyne (? Zie ook naam in foto index) … szs gelegen lsm (ik ken deze afkortingen in deze registers van Antwerpen nog niet, vandaar voor mij niet leesbaar, maar ik neem aan dat Franchois een huis aan Nicolaes Gillis verkoopt?)

m[eeste]r Nic[o]l[aes] Gielis, een huys int’ (?) Langeridderssz … …

… …, heren vehermans suyt ende oock suytw 

met vrij … …. … 

Freek zei op vr, 10/13/2023 - 23:31

Zou het niet Cleijne ipv Oleijne kunnen zijn?

Jan van Hulten noort

Vekemans?

de rest zie ik helaas nog niet...

 

freek zei op vr, 10/13/2023 - 23:35

met een eijnde aen(de) munte (er is een straat die zo ongeveer zo heet bij de lange ridderstaat volgens google maps :-) 

Alexander Thijs zei op za, 10/14/2023 - 10:12

Veel dank Freek! Ik kom nu een stuk verder met de transcriptie:

In de kantlijn:

Lange Riddersz

1564, 1 septemb[ris], m[eeste]r Franch[ois] de Cleyne cum s[o]c[ii]s geven …. Lsm (?)
m[eeste]r Nic[o]l[aes] Gielis, een huys int’ Langeridderssz Jan van
Hulten noort, Hen[ri]c Vekemans suyt ende oock suytw[es]t
met een eijnde aen[de] munte, ibid[em] [fol.] 10

Op de plaats van de … staat een formulering die ik niet ken. Er staat vaak geeft … Lsm of cum s[o]c[ii]s geven …. Lsm aen (zie bijgevoegde foto). Ik ken de formulering niet en krijg het laatste stukje wat lijkt op Lsm op het moment niet getranscribeerd. Op dezelfde pagina (zie https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/177061 p. 6 van de tweede: fol_1031_1060.pdf) zijn meer van deze formuleringen te vinden. Mogelijk dat daar iets uit te halen valt?

Alexander Thijs zei op za, 10/14/2023 - 10:27

Nog even wat perfectioneren met betrekking tot de Lange Riddersstraat. Gezien de schrijfwijze van de 'r' hierin denk ik dat er mogelijk ter ... staat ipv Ls .... Op de puntjes zou dan misschien een soort afkorting voor coop kunnen staan? We komen al in de buurt van de oplossing!

In de kantlijn:

Lange Ridderss[traet]

1564, 1 septemb[ris], m[eeste]r Franch[ois] de Cleyne cum s[o]c[ii]s geven ter coop (?)
m[eeste]r Nic[o]l[aes] Gielis, een huys in[de] Langeridderss[traet], Jan van
Hulten noort, Hen[ri]c Vekemans suyt ende oock suytw[es]t
met een eijnde aen[de] Munte, ibid[em] [fol.] 10

Alexander Thijs zei op za, 10/14/2023 - 17:41

Volgens mij ben ik er uit. Graag nazien! Franchois de Cleyne c.s. geven een huis te erve aan Nicolaes Gillis; hij erfde het dus.

In de kantlijn:

Lange Ridderss[traet]

1564, 1 septemb[ris], m[eeste]r Franch[ois] de Cleyne cum s[o]c[ii]s geven t'erve
m[eeste]r Nic[o]l[aes] Gielis, een huys in[de] Langeridderss[traet], Jan van
Hulten noort, Hen[ri]c Vekemans suyt ende oock suytw[es]t
met een eijnde aen[de] Munte, ibid[em] [fol.] 10

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.