Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Klepboek Dordrecht 1438

Dag allemaal, ik heb een vraag over deze terugkomende woorden in de marges van het Dordtse Klepboek. Er staat naar mijn idee: ty (+afkorting) r loen 

Ik kom echter niet achter de betekenis van deze woorden. Heeft iemand een idee? 

Reacties (8)

Yara zei op zo, 06/30/2024 - 12:52

Belangrijke informatie is dat de fragmenten in de marges vaak met deze woorden worden afgesloten. 

Otto Vervaart zei op zo, 06/30/2024 - 15:27

Beste Yara, ik kijk naar het klepboek voor de periode 1363-1438 [Regionaal Archief Dordrecht, toegang 1, Stadsarchieven: de grafelijke tijd, 1200-1572, inv. nr. 4], maar ik zie bij de laatste jaren niet zo snel een ander voorbeeld. Op welke bladzijden (of scannummers) zie jij dit? In het algemeen staat deze afkortingsstreep voor een n of m. Kun je en iets groter detail tonen, een complete marginale notitie, dat biedt meer context?!

Yara zei op zo, 06/30/2024 - 15:35

Elk tekstvak in de marges op de afbeelding worden afgesloten met deze woorden.

Geert Ouweneel zei op zo, 06/30/2024 - 18:26

Ik denk dat dit de namen zijn van de leden van het gerecht die deze zaak behandeld hebben. Ik zie bij sommige ook ervoor staan 'Coram", dat betekent dat daarna de namen van de gerechten van dienst genoemd worden.

Na dat coram zie je al bladerend ook steeds andere namen staan. Veelal afgekort, want diegenen die inzage in de klepboeken hadden wisten toch wel wie het waren. Trouwens in deel 1383-1438 komen regelmatig lijsten voor van namen van de stadsbestuurders en aanverwante instanties. Daar zouden de volledige namen wel eens in kunnen staan.

Soms staat er "coram scabinis"dat betekent dan de de schepenen aanwezig waren (8r). Op 13 r staat onderaan: Coram Aernt Haeck. Dat is duidelijk een van de geauthoriseerden van de stad. Etc.

Zelf ben ik een tijdje intensief bezig geweest met de Klepboeken, Ik heb ze allemaal compleet gedownload (vanaf je eigen pc werkt een stuk makkelijker dan online). Ik maakte transcripties van de akten die betrekking hadden op plaatsen in de Alblasserwaard. Dat werd nog en vrij grote verzameling. Zo zijn ook te aktenboeken en de keurboeken van Dordrecht interessante bronnen.

Otto Vervaart zei op ma, 07/01/2024 - 11:23

Beste Yara, ik ben een gewone deelnemer op dit forum! Ik dacht dat je in een eerder klepboek bezig was, vandaar dat ik daarin had gezocht naar deze formulering die Geert perfect uitlegt. Ik denk dat er wel ergens een overzocht bestaat van Dordtse schepenen in de middeleeuwen...

Geert Ouweneel zei op ma, 07/01/2024 - 11:33

Er staan in het eerste deel van de klepboeken (1383-1438) in het begin een aantal lijsten van o.a. schepenen. Daarna volgen nog meer lijsten. (GAD 1 inv.nr 4)

Geert Ouweneel zei op ma, 07/01/2024 - 12:21

Ook in het boek van Matthijs Balen "Beschrijving der stad Dordrecht", uitgave 1677 staan van 1294-1677 lijsten van schepenen (begint op pag. 273).

Dit boek is te downloaden van Google Books.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.