Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Kerkboekje met rentes regio Schaijk eind 1590

Beste lezer,

Kan iemand mij helpen met het vertalen van de bovenste zin op dit document?

Daarnaast ben ik heel benieuwd of jullie bij de een na onderste zin het volgende lezen;

van Rut Walravens 

Of staat er

van Art Walravens 6 ao (geen idee wat dit is?). 92 / 93 / 94 / 95 / 96 / 97 / 98 /

Reacties (11)

Marcel Verolme zei op wo, 05/27/2026 - 18:28

Er staat denk ik Art Walravens i.p.v. Rut Walravens. Ik kom tot die conclusie door vergelijking van de eerste letter met de hoofdletter R in Renthmeester en Ravesteyn; die zijn net wat anders. De tweede letter lijkt op bijvoorbeeld de beide letters "r" in Gerardt een paar regels hoger; daar zie ik sterke gelijkenis. Het lijkt me geen "u"; die zou meer moeten lijken (want uitwisselbaar in die tijd) op de "v" in Walravens en in Ravesteyn.

De "6" na Walravens is denk ik (niet 100% zeker) de letter "v" in de betekenis van het romeinse cijfer v=5. Je ziet hetzelfde teken in enkele van de voorgaande regels na de kennelijke afkorting "gl" voor gulden.

De afkorting "ao" zal staan voor "anno", gevolgd door de jaren waarover het bedrag is betaald. Dezelfde afkorting gaat vooraf aan alle reeksen van jaren op hetzelfde blad.

Daan Willems zei op wo, 05/27/2026 - 19:17

Beste Marcel,

Dank voor het meedenken! Weer wat geleerd vandaag :)

Ik had graag gehoopt dat men de bevestiging zou geven dat het toch om een Rut Walravens ging vanwege het patroniem in mijn familielijn;

0. Rut Wellen?
1. Wellen Rutten
2. Sijmon Wellen Rutten
3. Wellen Sijmons
4. Sijmon Wellens
5. Willem Wellens
6. Hendrik Willems Sijmons

Maar als het een Art Walravens is ben ik niet zo zeker van een verwantschap op basis van deze bron.

Marcel Verolme zei op wo, 05/27/2026 - 20:12

Daan,

Je zou de naam nog kunnen vergelijken met andere pagina's met hetzelfde handschrift in het zelfde register. Zoek voor namen waarvan er geen twijfel is dat ze met een A of een R beginnen en vergelijk die dan met de A in Art (of R in Rut) om meer zekerheid te krijgen. Soms zijn lettervormen een beetje inconsistent en is het aan te bevelen meerdere voorbeelden van dezelfde letter te vergelijken. Wie weet kom je daarmee tot een andere conclusie, maar op basis van dit specifieke blad kom ik uit bij Art. Er is zeker enige gelijkenis met de hoofdletter R in enkele woorden, maar het verschil zit hem "rechts boven" waar ik in het geval van de A van Art geen "boog" kan ontwaren zoals je die elders bij de R ziet.

Groet,

Marcel

Otto Vervaart zei op do, 05/28/2026 - 09:50

Beste Daan, bij jouw andere vraag viel me ineens op dat er boven de u in Claes Rutten een zogeheten diakritisch teken staat om de u aan te duiden, hier is dat niet het geval.

René van Weeren zei op do, 05/28/2026 - 10:14

Ik ben ook niet helemaal uit het teken dat op een 6 lijkt. Wel denk ik dat hier inderdaad Art Walravens staat. Overigens lijkt het er op, gezien de structuur van de andere notities, dat de tekst waarin dit staat als één registratie gelezen moet worden:

Jan Tijsz die timmerma(n) II gr(oten) b(rabants) dair aff betaelt / Ernike(n)? zij(n) gheswijt? XII 1/2 st(uyvers) als hercommende / van Art Walravens ...a(nn)o 92/93/94/95/96/97/98

De kopregel waar je naar vroeg:

Hier nae volgen die gelt renthe der
pastorie(n) v(oir)sz.

Catharina zei op do, 05/28/2026 - 19:17
De tweede letter van de voornaam lijkt op een typische 'bloempot-r'. Alleen: geen enkele andere 'r' in dit stuk heeft die vorm. Dus 'Art' lijkt me geen uitgemaakte zaak.
Daan Willems zei op do, 05/28/2026 - 21:36

@Beste Otto, 

Ik zie het nu ook inderaad, dank voor de toevoeging!

@ Beste René,

Ook bedankt voor je toevoeging en uitleg, weet jij toevallig ook waar 'pastorie(n) v(oir)sz' betekend?
Ik had een verwijzing verwacht naar een specifieke parochie oid?

@Beste Catharina,

Dank voor je reactie. Suggereer jij hier dat het mogelijk wel een naam kan zijn die begint met de letter R?

René van Weeren zei op do, 05/28/2026 - 21:41

De verwijzing moet een verwijzing zijn naar parochies eerder vermeld in deze bron.

Bas den Brok zei op vr, 05/29/2026 - 00:45
Ik denk dat er staat Ermke[n] zij[n] geswije Ermken zijn schoondochter
Bas den Brok zei op vr, 05/29/2026 - 00:49

gheswije (met een h)

Catharina zei op vr, 05/29/2026 - 08:24

Nee, dat de eerste letter een 'r' zou zijn durf ik niet te zeggen. Er zijn meer gevallen van een begin- of hoofdletter-'r' in deze tekst en die lijken er niet op. Je zou moeten kijken naar andere producties van dezelfde scribent. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.