Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Jenneke Hagens, weduwe van Reiner van Bocholt 1590

Zou iemand mij alstublieft kunnen helpen met de trancriptie van deze akte? Ik vind deze zeer lastig. De scan is helaas ook niet echt scherp, maar ik heb geen betere.
Met veel moeite kom ik tot volgende tekst, maat twijfel erg of dit juist is.

Wij Willem Janssen ende Marrten Adriaens, schepenen in Velp, tuigen dat vor ons gecomen

saint Janneken die weduwe van Reiner van Bocholt mit Jaspar Hagens heuren broeder ende gezworen (?) momboir

dienselve Jaspar Hagens ende Art van Bocholt als momboir . . .  van den onmondige kinderen van Reiner van Bocholt saliger bij Jenneken vors. verwekt genaemt Jenneken, Threingen ende Esken . . . .

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op ma, 09/21/2026 - 11:51

Beste Eric, jouw begin is veelbelovend! Soms is transcriberen echt een geduldwerk! Ik heb het kleurengamma en het contrast van de foto van dit stuk bij het BHIC bijgesteld zodat de tekst wat helderder zichtbaar wordt. Deze schrijfhand maakte de letters relatief vlak waardoor de verschillen lastiger te zien zijn. Dit schrift heeft het nodige weg van het Duitse Kurrentschrift, en dat vind ik zelf ook behoorlijk lastig... Hopelijk is er hier iemand die jou aslnog vlot kan helpen.

Geert Ouweneel zei op ma, 09/21/2026 - 15:36

Ik heb niet alles kunnen vinden, maar ben gekomen tot het volgende:

Wij Willem Janssen ende Marten Adriaens, schepen in Velp, tuigen dat vor ons gecomen
saint Jenneken, die weduwe van Reiner van Bocholt, mit Jasper Hagens, hueren broeder ende gecoren momboir,
dienselve Jasper Hagens ende Art van Bocholt, als momboir van den dreien unmundige kinderen van Reiner 
van Bocholt saliger, bij Jenneken vorsz. verwekt, genoaempt Jenneken, Threingen ende Esken, ende heure
wittelick ende erflick geërft ende opgedragen mitdes rusters handt Jans van Beller? ende Jenneken
seiner huisfrouwe off hueren erfnamen eenen jairlicken rente erflicken pacht van acht carolus gulden van
twintich stuivers t'stuc, verschinende te ... hoichteide van Kortsmisse, waeraf den irsten pacht vallen  ende
verschijnen sall opten heiligen Kerstdach irstcoment in ener utgenomen stuc lantts off camp Die Lange
Margen geheiten, gelegen onder der parochie van Velp mit eenen siden Gerit Jaspersz erfgenamen. ende
mitter ander seiden eenen Merien d'Juvens?, schietende mit eenen eind op Constantina van Veersens
ende mitten anderen einde opte schootsche straet ende hebben die  vercopers gelovet op verbeurtenis van 
allen hueren guederen hebbenden ende vercreigende t'vorsz. [gat in het papier] alteit goet ende verlsuergant?
te maecken vor den pacht vorsz. ende t'recht nae den lant t'recht ende allen vorcommer daerinne
... geheelicken af te doen  utgenommen  vertering mit recht ende of sij vercopers t'allen teit
opten pachtdach niet en betalen soe mogen sij losrente vorsz.  hen daerfur doen panden aen der
vercoper gereede ende ungereede guederen als verwonnen schult nae den lantrecht mit conditie
dat vercopers den vorsz. pacht alteit sullen mugen  comen lossen mit quite opten pachtdach mit
vollen pacht ende mit een hondert ende twee ende dertich gulden vorsz. mit die losse ten beiden sijden
warin het irst gelicht sint andere een half jair tevorens op te seggen dese jairlicke renten ende acht
gulden over gader Reinier van Boecholt in den Cruisberch laten  ... die Henrich Voss opgen sluyss
daerin staen hadde nu is die daeruth genomen ende in het onderpandt vorsz. gestelt worden, alles
sonder argelist. In kennisse der warheit  hebben wij schepen vorsz. onsen gemeinen 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.