Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Jan van Am(m)elroy - Adriana van Herlaer - 1264_173-R

Adriana van Herlaer bezat als weduwe van Mr. Jan van Am(m)elroy 21 morgen grond in het land van Altena, toekomende de vrouwe van Dussen. Het BHIC heeft geen tijd om de akte te vertalen omdat deze akte in het Latijn en in een moeilijk handschrift is. Misschien is er een ervaren transcribeerder die zich hier in vast wil bijten? Hartelijk dank en met vriendelijke groet, Antoon Geerts

Reacties (6)

René van Weeren zei op wo, 11/11/2020 - 00:18

Antoon,

Kun je ook aangeven welke van de afgebeelde stukken het betreft?

René van Weeren zei op do, 11/12/2020 - 00:45

Gevonden, ik ga een poging wagen, maar voorwaar geen eenvoudige... kan wel even duren...

Antoon Geerts zei op do, 11/12/2020 - 11:50

Beste René,

 

Hartelijk dank. Zelf heb ik 60 jaar geleden HBS-B gedaan en daar zat geen Latijn bij. En om dan ook nog in staat te zijn om middeleeuwse hanepoten te ontcijferen, respect!

 

Vriendelijke groet, Antoon Geerts

An zei op vr, 11/13/2020 - 09:57

Dag Antoon,

 

Hier een snelle transcriptie van het eerste deel van de tekst.

 

Notum sit universis quod cum Johannes filius quondam Judoci Zebertus tamquam maritus legitimus Aleide sue uxoris relicte quondam Egidii de Amerzoyen et ipsa Aleydis cum eodum Johanne suo marito tamquam cum suo tutore usufructum et ?? ius eis seu eorum alteri ut dicebat competentem in domus et area dicti quondam Egidii sitis in Buscoducis contique supra forum ad locum dictum die Boetermarct supra angulum ibidem ad pratem versus portam captinorum inter hereditatem Theoderici vanden Es? de kannegieter ex uno et inter comunem vicum ex alio et fine antiori tendente cum fine posteriori ad hereditatem Johannes Goyartss prout in litteris constitute igitur coram scabinis infrascriptis Gerarda filia quondam Johanni Andriess. Theodericus, Egidius et Robbertus, fratres liberorum quondam Johanni de Amerzoyen tam pro se ipsus quam pro Yewan?? eorum fratre filio dicti quondam ....

 

Als ik wat meer tijd heb probeer ik vandaag nog het tweede deel te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

m vr gr

An

Antoon Geerts zei op vr, 11/13/2020 - 11:06

An, ongelooflijk, bedankt!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.