Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Inscriptie oude kaart 1582

Goedemiddag,

 

Bijgaand een detail van een kaart uit 1582, waarop volgens mij de restanten van een schans te zien zijn die tussen de Schinkel en de Overtoom in Amsterdam heeft gelegen. De zwarte tekst is echter vrijwel onleesbaar, zowel qua handschrift als leesbaarheid. Ik kom op zoiets als:

 

Dit St…..

Lant is ….st

 

Iemand suggesties?

 

Met vriendelijke groet,

 

Ralph

Reacties (4)

Geert Ouweneel zei op vr, 05/13/2022 - 14:34

Dit stuxken lant is vercoft

Ralph van der Lans zei op vr, 05/13/2022 - 14:43

Dank Geert! 

 

Groeten,

 

Ralph

René van Weeren zei op vr, 05/13/2022 - 15:06

Geert was me net voor :). Kleine aanvulling: stucxken

 

Ik twijfel echter wel of dit een schans betrof. Amsterdam had immers destijds een veel kleinere omvang: de stadswallen stonden even buiten het Singel en de Overtoom was slechts gedeeltelijk door huizen buiten de stad omzoomd. Zie ook http://www.amsterdamhistorie.nl/kaarten/ en bijvoorbeeld https://inter-antiquariaat.nl/antiek/stadsplattegronden/amsterdam-stads…. Wel ontwikkelde zich rond de plek waar schepen vanuit de Schinkel naar de Overtoom (het water, de weg erlangs heette destijds nog Heiligeweg) werden overgetoomd het buurtschap De Overtoom, met herbergen, logementen en ambachtslieden. Op de kaart van het Hoogheemraadschap is dit goed te herkennen, zie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Atlas_van_het_Hoogh…

Ralph van der Lans zei op za, 05/14/2022 - 20:29

Beste René,

 

Dank voor de aanvulling. Ik ben bezig met een onderzoek naar alle schansen rond de Haarlemmermeer in de periode 1572-1578 en er zijn diverse bronnen, ook Spaanse waar vermeld wordt dat er schansen aan de oostoever van het Haarlemmermeer en bok de opgang naar de Schinkel lagen. Mocht je het leuk vinden bij deze hieronder een stukje n.a.v. de kaart met de inscriptie:

 

Detail van de kaart uit 1582 door Joost Jansz. Beeldsnyder. Bron: Stadsarchief Amsterdam toegangsnummer 342 Inventaris van het Archief van de Gasthuizen, inv.nr. 2205. Binnen het rood omlijnde kader naast de herberg (later 'de Plaets Royael' de vermoedelijke contouren van een aarden wal en gracht. Oriëntatie: zuidoosten boven. Zie ter vergelijking de kaart van de schans tussen de Schinkel en de Overtoom door Cornelis Koel uit 1674 (34e kaart in Kaartboek E van het archief van Thesaurieren Ordinaris. Stadsarchief Amsterdam toegangsnummer 5039/532).

 

Kijkend naar de geografische ligging lijkt de locatie in de buurt van de opgang naar de Schinkel ook de kortste route over land naar de Amstel (via ‘het Loopvelt’ naar kasteel ‘Cost Verloren’) en vervolgens Ouderkerk en het Diemermeer en de Diemerdijk (zie de kaart van Jacob van Banchem uit 1593). Van de Diemerdijk is bekend dat daar meerdere keren hevig gevochten is en dat men deze gebieden bereikte vanaf het Haarlemmermeer. Dus mogelijk was de opgang naar de Schinkel voor beide partijen een sleutelpositie om snel troepen te kunnen verplaatsen tussen het Haarlemmermeer en deze locaties. Kortom het is meer dan aannemelijk dat bij de opgang naar de Schinkel één of meer schansen hebben gelegen.

 

 

Met vriendelijk groet,

 

Ralph

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.