Hendricus Bode van Melle
suijkerbackersknecht oud 28 jaren
in de blomstraet ouders doot geassisteert
met Willem Klerck, & Fijtje Willems
van Harderwijk oud 26 jaren op de fluwele
burgwal geassisteert met moeders consent
Beste allemaal,
Ik heb een huwelijksakte uit 1689 uit Amsterdam. Het gaat om Hendricus Bode, 28 jaar oud die in de Bloemstraat woonde. Hij trouwde met Fijtje Willems, 26 jaar is oud, geboren in Harderwijk en wonende aan de Fluwelen Gracht. De geboorteplaats van Hendricus ontcijfer ik als Ulft. Maar bij mijn transscriptie zit wel heel wat giswerk. Wie kan mij helpen aan een betere transscriptie?
Alvast bedankt voor de moeite.
Hendricus Bode van Melle
suijkerbackersknecht oud 28 jaren
in de blomstraet ouders doot geassisteert
met Willem Klerck, & Fijtje Willems
van Harderwijk oud 26 jaren op de fluwele
burgwal geassisteert met moeders consent
Geweldig Andreas! Bedankt voor de moeite.
Groeten, Berry
Beste Berry, een kleine toevoeging: de vermelde plaatsen zijn niet per se de geboorteplaatsen, maar de meest recente (vorige) woonplaatsen. De reden dat deze vermeld werden in de ondertrouwinschrijvingen was dat men bij personen die kort (minder dan 3 jaar) in Amsterdam woonden, deze ook vaak verplichtte om het voorgenomen huwelijk ook in de vorige woonplaats te laten afkondigen, dit om te voorkomen dat stellen die bezwaren vermoedden tegen hun huwelijk naar een andere stad vertrokken om daar ongemerkt en ongemoeid te trouwen.
Hallo René, een mooie toevoeging en voor mij een eye-opener. Ik ga eens nazoeken of ik in de vermeldde plaatsen nog verdere informatie kan vinden. Groeten, Berry.
Berry Pont
zei op donderdag 5 maart 2026 - 19:51