Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijksakte Ichtegem (1785)

Hallo,

 

Tijdens het onderzoeken van ene Franciscus Dubuisson in de parochieregisters kwam ik deze huwelijksakte van hem tegen. In zijn overlijdensakte wordt vermeld dat hij afkomstig zou zijn van Verdun, in Frankrijk dus. Om zeker te zijn van mijn stuk zou ik dus graag willen weten van welke parochie precies, maar spijtig genoeg kan ik niet lezen wat er tussen de blauwe haakjes staat.

 

Kan iemand mij helpen?

 

Alvast bedankt!

Reacties (4)

Andreas zei op za, 02/26/2022 - 13:52

Guillaume,

ik lees natus in parochia de Hembri diecesis Bononiensis.

Na wat opzoekwerk kom ik uit bij Embry, bisdom Boulogne-sur-Mer.

Op zijn overlijdensakte staat iets anders, namelijk Vendune (niet Verdun zoals je dacht te lezen). Helaas vind ik deze plaatsnaam niet terug.

De getuige bij het huwelijk heet Jacobus Dubuisson. Heb je al enig opzoekingswerk verricht om zijn band met Franciscus te bepalen?

Ik vond het volgende: Bij de geboorte van zijn zoon Petrus Johannes op 03/02/1765 te Ichtegem wordt zijn geboorteplaats vermeld: Sampis, diecesis Noviodunensis. Dit zou eventueel Sempy kunnen zijn, zowat de buurgemeente van het eerder genoemde Embry. (Al is het vreemd dat nu vermeld wordt dat dit in het bisdom Noyon ligt). Op de overlijdensakte van Jacobus staat als geboorteplaats Artesië, Frankrijk, wat helaas geen verduidelijking brengt.

Mijn hypothese is als volgt:

Jacobus, geboren rond 1720, is de vader van Franciscus (geboren rond 1755). Hij is afkomstig van Embry en omstreken. Ergens in de jaren 1760 heeft hij Frankrijk verlaten en zich in Ichtegem gevestigd. Vermoedelijk nadat hij weduwnaar geworden was, want hij huwde hier met een meisje uit Beerst. Franciscus kreeg dus een Vlaamse stiefmoeder.

Dit is natuurlijk maar een veronderstelling. Zonder verder familieonderzoek blijft je vraag onopgelost.

Guillaume zei op zo, 02/27/2022 - 16:28

Dag Andreas,

 

Heel erg bedankt voor je onderzoek, dit is een enorme hulp!

 

MVG

René van Weeren zei op ma, 02/28/2022 - 01:06

Guillaume, als aanvulling op Andreas zijn oplossing: Vendune zou wellicht Wenduine kunnen zijn, een plaats een kleine 30 kilometer aan de Vlaamse kust van Ichtegem af; wellicht is hij via daar naar Ichtegem gereisd.

Daniël Sabbe zei op di, 02/06/2024 - 18:33

Guillaume , is het mogelijk ook de overlijdensakte van Franciscus Dubuisson hier te plaatsen ?

Heb je akten in Ichtegem van Jacobus Dubuisson ?

Klopt het dat Jacobus Dubuisson ( minstens ) drie zonen had : Petrus Joannes ( 03-02-1765 ), Franciscus en Melchior ( Ichtegem 29 -10-1768 ) ?

Ter Info : - diocees Bononiensis = Boulogne sur Mer

               - diocees Noviomensis = Noyon

Graag bevestiging dat Jacobus Dubuisson  x Isabelle Gaudentia Averein ( ° Beerst 27-01-1737 ) de ouders zijn van Melchior Dubuisson .

Alle akten - als iemand ze heeft - hierover kunnen de oplossing brengen .

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.