Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijk Wijk bij Duurstede 1621

In bijlage een huwelijk in Wijk bij Duurstede in 1621 dat ik niet helemaal kan ontcijferen.

Het staat 2x ingeschreven, op 11 en 21 maart 1621, ongeveer halverwege de rechterbladzijde.

Het begint met:

Cornelis Jans de Cruijff, wonen(de) in Overlangbroek [ende] Elisabeth Willems bij Bemmelsdr. wonen(de) aen Amerongsche dijck.

Wat is het vervolg? In beide gevallen is het ongeveer dezelfde tekst, maar niet helemaal gelijk. In de 2de tekst begint het vervolg met XII, en dan Crauwel (Ver)meen? 

Wie kan de puzzel oplossen?

Reacties (7)

René van Weeren zei op ma, 10/24/2022 - 08:31

Het feit dat er twee ondertrouwinschrijvingen staan, kan er op duiden dat er bij de eerste huwelijksafkondiging bezwaar werd gemaakt tegen het huwelijk door een derde partij. Maar aangezien er bij de eerste inschrijving verder geen aantekening is gemaakt van annulering of iets dergelijks, staan alle andere opties ook open (administratieve fout / niet afgekondigd), of wat dies meer zij. De laatste namen in elke inschrijving zijn de schepenen die bij de intekening aanwezig waren.

 

den XI martii 1621
Cornelis Janss de Cruijff
wonen[de] in Overlangbroeck
en[de]
Elisabeth Willems van Bemmelsdr
wonende an de Amerenschedijck, p[resen]t Eesten,
Cramwell, V[er]meren

den XXI martii 1621
Cornelis Janss de Cruijff wonen[de]
in Overlangbroeck
en[de]
Elisabeth Willems van Bemmelsdr
wonende aen de Amerenschedijck, p[resen]t
Cramwell, V[er]meren

Louis v. V. zei op ma, 10/24/2022 - 09:18

Goedemorgen René,

Hartelijk dank voor het volledig ontcijferen van dit lastige schrift.

 

Louis v. V. zei op ma, 10/24/2022 - 12:00

Ah, goed gevonden. Ik had ook al gezien dat wie-was-wie de datum van 3 april noemde, maar bij vluchtig kijken zag ik hun namen er niet bij staan; nu begrijp ik dat het een toevoeging is op het voorgaande. Maar: wat staat er precies?

Het begint met:

Den iii Aprilis 1621, gesolemniseert ... (door den sche ..?).... 

Daarna zulen de namen van schepenen staan. met als laatste het duo dat we al eerder zagen, en het laatste woord is schepenen.

ChrisvD zei op ma, 10/24/2022 - 14:10

Ik lees:
Den iii Aprilis 1621
Gesolemniseert coram Oestrum scholtus
Bemell burgem[eeste]r Crauwell en V[er]meeren
schepenen.

Louis v. V. zei op ma, 10/24/2022 - 15:26

Hartelijk dank !

Namen zijn altijd lastig, als je de personen niet kent. Ik heb een lijstje met schepenen uit verschillende steden als hulpmiddel, maar Wijk bij Duurstede zit er niet tussen.

ChrisvD zei op ma, 10/24/2022 - 16:12

Namen zijn inderdaad notoir. Maar voor ambtsdragers levert heen en weer bladeren in dezelfde periode vaak de naam op in een beter leesbaar handschrift. Spelling van namen is natuurlijk in die tijd niet vaststaand. Geavanceerd gebruik van Google of van het betreffende archief wil ook nog wel eens helpen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.