Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijk nieuwe poging 1451 Antwerpen

12/10/1451 Cornelijs Peter Coppenszone x Magriete Willem Loevens dochter huw voorw.

Sr # 44 f 092 v 004

 

1. Cornelijs Peter Coppenszone bekende en[de] ve[r]lide in gerechte[n] huwelike[n]

vorwe[r]den

2. op dat thuwelic tuss[chen] hem en[de] Magr[iete] Willem Loevens dochte[r] met orlove

der

3. heilige[n] kerke[n] volcomt d[aer] inne etc. Dat hij geloeft heeft en[de] geloefde dat

hij

4. gheenrehande vander selver Magr[iete] goeden ve[r]coepen verande[r]en become[ne]n

belaste[n]

5. wechgeven oft bezwae[re]n en sal ten zij bijder zelven Magr[iete] orlove unde

6. consente en[de] oic bij goetdunckene consente en[de] bijwesene van Willeme Robben

en[de]

7. Janne Snoeye oft het en wae[re]n in openbae[re]n nootzake van zinne[n] live sond[er]

8. argelist.

 

XII d[ie] octobr[i]

bedankt voor de hulp

 

Guido

Reacties (2)

Otto vervaart zei op di, 10/24/2023 - 11:42

Beste Guido, in r. 3 staat er nog een afkortingsteken na volcoet, zou het volcomet moeten worden? In r. 4 lees ik aan het slot becommeren.

René van Weeren zei op di, 10/24/2023 - 12:38

Mijn versie, met dank ook aan Otto

1. Cornelijs Peter Coppenszone bekende en[de] ve[r]lide in gerechte[r] huwelike[r]

vorwe[r]den

2. op dat thuwelic tuss[chen] hem en[de] Magr[iete] Willem Loevens dochte[r] met orlove

der

3. heilege[n] kerke[n] volcomet d[aer] inne etc. Dat hij geloeft heeft en[de] geloefde dat

hij

4. gheenrehande vander selver Magr[iete] goeden ve[r]coepen verande[r]en beco[m]me[re]n

belaste[n]

5. wechgeven oft bezwae[re]n en sal ten zij bijder zelver Magr[iete] orlove ende

6. consente en[de] oic bij goetdunckene consente en[de] bijwesene van Willeme Robben

en[de]

7. Janne Snoeye oft het en wae[re]n in openbae[re]n nootzake van zine[n] live sond[er]

8. argelist.

 

XII d[ie] octobr[i]

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.