Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijk in Elverdinge 1615

Ik ben niet helemaal van de transcriptie van deze tekst over een huwelijksvoltrekking in Elverdinge in 1615. Misschien kan iemand helpen.

Ik lees:

Christijaen Buen en
Wullemijncken van Beddeleem W[duw]e van 
Maill[ae]rt Pladijs fe Jaccobs zijn ghezehent
opde 19 7bris p[are]nt[es] Jaccques Valcke en
fran[ciscus] Lamoodt en ghemelt op den 15
8bris [pnt] de zel[v]en 

Begrijp ik goed dat met pnt (naar ik aanneem: parentes) hier getuigen bedoeld worden? Want geen van de genoemden is vader van Christijaen. Van de cijfers ben ik ook niet zeker.

Daarnaast is me niet helder wat het verschil is tussen het zegenen en het melden van een huwelijk, iets wat ik bij alle huwelijken in dit parochieregister wel tegen kom. Dat melden gebeurt kennelijk vaak pas weken later, en (naar mijn indruk) soms ook in een andere parochie.

Reacties (3)

Herman Beun zei op ma, 08/04/2025 - 00:57

(ik lees ook fe wat denk ik fa > filia moet zijn)

Andreas zei op ma, 08/04/2025 - 08:22

Cristijaen Buen ende
Wullemijncken van Beddeleem W[duw]e van 
Maill[ae]rt Pladijs filius Jaccobs zijn ghezekert
opde 19 7bris p[rese]nt Jaccques Valcke ende
Fran[ciscus] Lamoodt ende ghemelt op den 13
8bris p[rese]nt de zel[v]en 

Wat je leest als fe is eigenlijk iets dat normaal lijkt op f9, wat de afkorting is van filius. Hier betekent het dat Maillaert de zoon van Jaccobs Pladijs is

pnt is de afkorting van present (=aanwezig)

Herman Beun zei op ma, 08/04/2025 - 13:09

Veel dank, dat is ook allemaal net wat logischer inderdaad!

Naar de verschillen tussen (en betekenis van) ghezekert en ghemelt ga ik nog verder op zoek. Het zal wel gaan om het opmaken van de huwelijksakte en het definitieve afsluiten ervan - ik begrijp geloof ik dat het huwelijk eerst drie keer van de kansel moest worden afgekondigd voordat dit kon. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.