Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijk Den Bosch 1630

Wie kan me helpen de transcriptie van de inschrijving van een huwelijk in Den Bosch in de december 1630 compleet te krjjgen? Het betreft het 2de huwelijk op de rechter blz.

Ik heb gevonden:

“Jan sone weylen Henricx Peeters van Bosch, leynendoeckswercker, weduw[nae]r van Catharina dochtere Arnts Aertsz van Helmont, bleycker, ende Margriet Jansz van Heijstorp, vuijt de lande van Lutzenburch, weduwe weylen Henrick Goijaertss van Helvoirt, sijnondertrouwt den 13 december 1630 … m pelgrom ende pieck ende getrouewt…

Datum den eersten decembris anno XVIc en dertig

Reacties (2)

René van Weeren zei op vr, 08/07/2020 - 13:59

Jan, sone wijlen Henricx Peeterss[en], van [Den] Bosch,
lynendoeckwercker*, wed[uenaa]r van Catharina,
dochtere Arnts Aertss[en], van Helmont, bleycker,
ende Margriet Janss[en], van Heystorp uuyt
de lande van Lutzenberch**, wed[u]e wijlen
Henricx Goijaertsz[en], van Helvoirt, sijn onder-
trouwt*** den 13en decemb[ris] 1630 coram**** Pelgrom
ende Pieck, ende getrouwt***, testes*****
Bernagien ende Baccart, datum den
lesten decembris anno XVIc en[de] dertich

* linnendoekwerker
** Heisdorf in Luxemburg
*** hoewel er een e tussen lijkt te staan, is dit een breed uitgewerkte w (komt 2 keer voor in deze inschrijving)
**** coram = Latijn voor: ten overstaan van
***** testes = Latijn voor: getuigen
De vermelde namen zijn denkelijk de namen van de schepenen.

Louis v. V. zei op vr, 08/07/2020 - 15:23

Hartelijk dank René voor de aanvullingen en verbeteringen van mijn transcriptie.

Deze huwelijksinschrijving zit vol met details, en voor stamboom onderzoekres is dat altijd fijn.

NB: ik heb meer huwelijken gezien bij mijn voorouders in die jaren in Den Bosch, en dit is de eerste maal dat de bruidegom geen soldaat is. De stad wemelde in 1630 van de soldaten, na de inname van de stad in 1629. Vaak kwamen de bruiden ook van buiten de stad, blijkbaar op zoek naar een man...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.