Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

huwelijk 1692 Utrecht

Wie kan mij helpen met de exacte transcriptie?

Van de utrecht archief site heb ik iets als:

 

zijlijn:

"inde Catherine kerk den 12 july 1692 getrout

 

Henrik Beekman j.m. in de ?? steeg

Willemijntie van Hakkenbrouck j.d. a d  ??? straet

Get 

?????      zijn vader

Gerrigje van Hakkenbrouck haar moeder

..?

Reacties (8)

Tim zei op ma, 11/02/2020 - 10:43

sorrie ben vergeten het bestand mee up te loaden. :)

Otto Vervaart zei op ma, 11/02/2020 - 11:55

Beste Tim, hier mijn transcriptie: Den 26 Junii 1692 / Henrik Beekman j.m. [jongeman[ in de Groenesteeg / Willemijntie van Habbenbrouk j.d. [jongedochter] agder Nieustraet / Get. schriftelijck consent van sijn vader / Gerritie van Habbenbrouk har moeder

 

De b en de k hebben wel iets van elkaar weg, maar er zijn toch ook duidelijke verschillen, de k loopt ver door. De naam zal oorspronkelijk wel komen van de plaats Abbenbroek.

Tim zei op ma, 11/02/2020 - 12:22

Super bedankt!

Rene van Weeren zei op ma, 11/02/2020 - 14:25

Dag Otto en Tim,

Twee aanvullingen:

* 'agder Nieustraet' is volgens mij 'aen de Nieustraet'

* ik lees de achternaam toch als Hakkenbrouk gezien het verschil met de b's  elders in de inschrijving (achternaam bruidegom en de b in de achternaam van de bruid)

Otto Vervaart zei op ma, 11/02/2020 - 18:01

Beste René,, vplgens mij heb je gelijk met de dubbele k's in de naam van Willemijntje, ik zie dit nu ook duidelijker. Bij de straatnaam lijkt de tweede letter op het eerste gezicht vooral op een soort 9, maar als je het vergelijkt met de eindletters van de naam Beekman, waar de n ook ver doorloopt, kan ik ook op dat punt met je instemmen.

Tim zei op ma, 11/02/2020 - 19:25

Het is een hele leerschool :).

Even daarbij de vraag: is het redelijk om te veronderstellen dat de ouders mogelijk niet in Utrecht woonden, als ze schriftelijk consent vermelden?

René van Weeren zei op ma, 11/02/2020 - 21:03

Dag Tim,

Er is inderdaad kans dat de ouders niet in Utrecht woonden, maar dat hoeft niet per se. De vader van de bruidegom kon ook verhinderd zijn om andere redenen, zoals afwezigheid op zee of door ziekte.

Voor alle duidelijkheid: de moeder van de bruid was wel in persoon aanwezig volgens deze inschrijving, de consentverlening betreft alleen de vader van de bruidegom.

Tim zei op ma, 11/02/2020 - 21:09

Idd. Meestal lees ik dat moeders van beide aanwezig waren op bruiloften met variaties natuurlijk van ouders.

Dus idd hij is ziek of werkzaam elders en moeder is ziek, gestorven of elders woonachtig.

Lekker speurwerk.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.