Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Huwelijk 1647 - Jacob van Salingen

Dag,

Zou iemand mij kunnen helpen met deze twee akten (ondertrouw):

https://www.openarchieven.nl/viewer/dzi.php?lang=en&mem=ams&archive=saa…

https://www.openarchieven.nl/viewer/dzi.php?lang=en&mem=ams&archive=saa…

Enkele vragen:

1. Ik zou graag deze akten getranscribeerd zien.

2. Waarom zou de eerste akte doorgestreept zijn?

3. Waar zou ik de eigenlijke trouw (kerk of stadhuis) kunnen vinden?

Alvast bedankt

Timon

Reacties (4)

Geert Ouweneel zei op wo, 05/06/2026 - 12:48

Den 26 October 1647 [akte is doorgehaald]
Compareerden als vooren Jacon van Zalinger van Antwerpen
weduenaer van sara Pouwels, woonende in de Hartestraet ende
Sara Jans van Amsterdam, out 21 jaer, woonende op de Egelentiegrachty,
geassisteert met haer 
[In de marge:]
Voort 2 gebod haer vaders consent te brengen
[Akte is niet getekend]

Den 2 November 1647
Compareerden als vooren Jacob van Zalingen van Antwerpen,
snijder, weduenaer van Sara Poulus, woonende in de Hartestraet,
ende Sara Jans van Amsterdam, out 21 jaer, woonende op de
Egelentiersgracht, geassisteert met haer vaewrxer Jan Lacka.
w.g. Jacob van Salingen

Waarschijnlijk is de eerste akte te snel opgemaakt, omdat toen nog niet
de 3 geboden (proclamaties) voltooid waren.
De eerste akte is ook niet ondertekend.

De eigenlijke trouw is te vinden in het trouwboek van de kerk.
Als ze in Amsterdam getrouwd zijn is dat even zoeken in welke
kerk.

Marcel Verolme zei op wo, 05/06/2026 - 14:21

Een kanttekening bij deze opmerking: "Waarschijnlijk is de eerste akte te snel opgemaakt, omdat toen nog niet
de 3 geboden (proclamaties) voltooid waren." Dit kan niet de reden zijn; deze ondertrouwinschrijvingen zijn het verzoek om de drie Sondaeghsche uytroepingen te beginnen dus niet iets wat pas na de proclamaties wordt genoteerd. Zie het begin van de gedrukte tekst. Als ik het goed heb berekend, viel 26 oktober 1647 op een zaterdag, dus de geboden zouden normaliter moeten worden uitgeroepen op 27 oktober, 3 november en 10 november. De tweede inschrijving was precies een week later. Op z'n hoogst had toen dus pas een proclamatie plaatsgevonden (27 oktober) op basis van de eerdere inschrijving. Wellicht leidde die eerste proclamatie tot de kanttekening dat de bruid haar vader's consent moest meenemen voor de tweede proclamatie, die op 3 november had moeten gebeuren. Mogelijk werd daaraan voorafgaand duidelijk dat ze dit consent niet op tijd zou hebben en is het proces daarom afgeblazen en opnieuw begonnen. Het is dan echter vreemd dat de ondertrouw opnieuw werd ingeschreven, in aanwezigheid van de vader, nog voordat het 2e gebod eigenlijk had moeten plaatsvinden. Je zou dus denken dat dat eigenlijk gewoon doorgang had kunnen vinden.

Kortom, het blijft een beetje gissen wat er precies is gebeurd.

Marcel Verolme zei op wo, 05/06/2026 - 14:40

Oh, en wat betreft het vinden van de trouwakte. Hier vind je de volledige inventaris van de Amsterdamse DTB (toegang 5001):

https://archief.amsterdam/inventarissen/details/5001/withscans/0/findin…

Scroll helemaal naar beneden en open sectie 2.7 Trouwregisters van de Kerken. Daar vind je de trouwregisters voor de Oude Kerk, Nieuwe Kern, Waalse Kerk, Engelse Presbyteriaanse Kerk, en nog wat zaken.

Gezien de adressen van bruid en bruidegom, ligt een huwelijk in de Nieuwe Kerk het meest voor de hand, dus daar zou ik eerst kijken. Helaas ontbreken de registers van de Nieuwe Kerk voor 1645-1650. Er is ook een serie kladregisters van de Nieuwe Kerk, maar ook daar lijkt vrijwel diezelfde periode te ontbreken. Je zou voor de zekerheid de registers van de Oude Kerk kunnen bekijken. Je zult het register blad voor blad moeten doornemen voor pakweg de periode van 2 tot 5 weken na de ondertrouwdatum. Wellicht heb je geluk ken trouwden ze daar.

Timon zei op wo, 05/06/2026 - 16:20

Onzettend bedankt beide. Ik heb inderdaad het huwelijk kunnen vinden in de Oude Kerk op 17 November 1647.

Bedankt

Timon

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.