Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

huw akte 1809 Frans

Frankrijk, Eure-et-Loir, Parochie en burgerlijke stand, 1526-1902; Blz 824

huw. Charles Etienne Bazin x Marie Julie Sevin

behoefte aan alle mogelijke jaartallen, geboorte(jaren/plaats), wijlen ... en getuigen en mogelijke relaties.

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C33B-NS8T-Z?cc=3460907

ik heb wat beginnersfouten gemaakt geloof ik, dus moet even terug of je zoals je het wilt bekijken 'vooruit' in de tijd,

bedankt alvast!

Reacties (3)

Andreas zei op zo, 03/29/2026 - 20:10

Chartres, 1 september 1809
Huwelijk tussen
Charles-Etienne Bazin, gezel leerlooier, Rue de la foulerie in Chartres, minderjarige zoon van Etienne-René Louis Bazin, voormalig notaris residerend in St-Hilaire des Noyers (arrondissement Nogent-le-Rotrou) & wijlen Marie Jacqueline Meunier
en
Marie-Julie Sevin, meerderjarige dochter van wijlen Jean François Sevin, wolfabrikant, & Marie-Angelique Babault, wonende bij haar moeder in Rue de la foulerie in Chartres.

extra informatie (deze akten dienden voorgelegd om het huwelijk te kunnen voltrekken)
*geboorte bruidegom op 22 november 1788 in Fretigny (arrondissement Nogent-le-Rotrou)
*overlijden moeder bruidegom op 23 thermidor jaar XII (11 augustus 1804) in Thiron
*geboorte bruid op 30 november 1790 in Chartres (Saint-Hilaire)
*overlijden vader bruid op 26 november 1807 in Chartres

getuigen:
*Louis-Jacques Meunier, leerlooier in Chartres, Rue du petit change, maternale oom van de bruidegom
* François Pierre Sevin, wolwerker in Chartres, Rue des poulies, paternale oom van de bruid
*François Babault, wolwerker in Chartres, Rue des épars, maternale oom van de bruid
*Pierre Denis Marie Gattineau, kousenmaker in Chartres, Rue de la foulerie, vriend van het bruidspaar

Kai Noteboom zei op ma, 03/30/2026 - 09:51

goedemorgen

heel erg bedankt voor uw tijd en inzet. dit is een prachtige vertaling en komt heel mooi en logisch over.

heel veel aanvullende details voor mij, daar kan ik eerst weer mee aan de slag en gelukkig nog geen nieuwe discrepanties ontstaan, daar ben ik altijd wat huiverig voor :-)

leuk al die details, vooral vermelding van beroep en getuigen vind ik prachtig! dat zegt toch veel over iemands sociale en professionele leven in die tijd.

1 dingetje: ik zag online ook wel 'Rabault' voorbij komen, maar u neigt meer dus naar Babault? ik houd voor nu gewoon beide aan hoor voor verdere zoektocht, als de rest verder wel logisch overeenkomt

super blij mee!

Andreas zei op ma, 03/30/2026 - 20:37

De naam Babault komt 2x voor in deze akte (bij moeder bruid en bij oom bruid). De eerste keer zou men kunnen twijfelen of het geen Rabault is, maar de 2de keer is het een zuivere B. De enige R in deze akte is die van René Bazin, maar die is toch anders dan de de beginletter van de bruid haar moeder. Soms zijn de handtekeningen een hulp in deze, maar nu heeft geen enkele Babault getekend. 

Maar het is altijd een goede beslissing om bij twijfelachtige namen alle opties open te houden.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.