Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

huw akte 1668 - NL - hulp gevraagd bij overige details akte

goedemorgen

kan iemand mij helpen met deze tekst te ontcijferen wat er nog voor aanvullende info staat?

zie ook deze link

https://archief.amsterdam/indexen/deeds/b4feb847-3d16-48bc-b340-6158820…

context:

Bruidegom :Pieter Jacobse

Bruid : Magdalena de la Haij

Gebeurtenis : Ondertrouw

Datum: 18-02-1668

alle overige info over deze personen is ook welkom hoor :-)

Reacties (8)

René van Weeren zei op vr, 05/29/2026 - 11:41

D(en) 18 febr(uary) 1668

Compareerden Pieter Jacobse, van A(msterdam), zijgrofgrijnwercker,
oud 23 jare, geas(sisteer)t mit sijn moeder Annetie P(iete)r, woont
op de Negelantiergracht en(de) Magdaleentie de la
Haij, van A(msterdam), oud 20 jare, geas(sisteer)t mit haer moeder
Marretie Goossens, woont ind Lelistraet

Geert Ouweneel zei op vr, 05/29/2026 - 11:59

Den 18 Februari 1668
Compareerden Pieter Jacobse van Amsterdam, zijgrosgaymaecker?,
oud 23 jare, geassisteert met sijn moeder Annetie Pieters, woont
op de Negelantiersgracht ende Magdaleenne de la
Hay van Amsterdam, oud 20 jare, geassiteert met haar moeder
Marrietie Goossens, woont in de Lelistraet

Kai Noteboom zei op vr, 05/29/2026 - 13:08
Bedankt zeg beiden! Super! Dat kon ik er niet van maken. Dat geeft weer mooi wat munitie om door te gaan :-)
Kai Noteboom zei op vr, 05/29/2026 - 13:11

Online worden op veel sites geboortedata 1660 opgeheven voor de bruidegom,  dat leek me al erg bijzonder...

Die gingen alleen uit van huwelijk met trijntje jans hartman(s) in 1681 maar in die akte wordt gesproken over weduwnaar Pieter Jacobs en ik vond toen dit huwelijk en ook nog aantal dopen tussen 1668 en 1680 (daar overlijdt ze denk ik, zie andere vraag)

René van Weeren zei op vr, 05/29/2026 - 17:37

Het tweede huwelijk wordt hij inderdaad vermeld als weduwnaar. Opvallend is dat op dezelfde dag zijn zus in ondertrouw gaat en dat haar aanstaande echtgenoot familie is van de tweede echtgenoot. Zie onderstaande scan (https://archief.amsterdam/indexen/deeds/da86e10e-4132-4935-85d9-652fb20…), respectievelijk de 3e intekening links en de tweede rechts.

Kai Noteboom zei op vr, 05/29/2026 - 20:23

nou wat toevallig en handig!

dat is een typsich kruishuwelijk. zo ver ik nu kan nagaan is het broer/zus met broer en zus!

had u nog vertaling voor mij van deze akte? 

en wat is nu juiste datum,dat staat er niet expliciet toch? of kan ik gewoon globaal juni.juli aanhouden?

René van Weeren zei op vr, 05/29/2026 - 22:45

Hieronder de beide inschrijvingen vermeld. Ik heb daarbij wat hedendaagse interpunctie toegepast om het leesbaarder te maken.

De datum van ondertrouw van beiden is 21 juni 1681; er werden meestal (veel) meer ondertrouwen ingeschreven op dezelfde dag. De term 'als voren' betekent dan ook dat het echtpaar op dezelfde dag en voor dezelfde schepenen verschenen als de eerder vermelde koppels. Let op: het betreft de ondertrouwdatum. Hierna werd het voorgenomen huwelijk op 3 achtereenvolgende zondagen afgekondigd; als na de derde afkondiging geen bezaren waren ingediend, mocht (direct) daarna getoruwd worden. Het huwelijk vond dus minimaal 15 dagen daarna (de kortste periode waarin 3 achtereenvolgende zondagen vallen) plaats en is eventueel te vinden via de Trouwregisters van de Kerken (zie onderdeel 2.7 van https://archief.amsterdam/inventarissen/details/5001/path/2.1.101); verwacht daar echter niet te veel van, vaak zijn dat uitsluitend de lijsten met namen van de op die dag getrouwde stellen zonder verdere informatie.

Compareerden als voren Pieter Jacobsz, van A(msterdam), turffdrager
wed(uwnae)r Magdaeleentie de La Hai, inde Elantstraet
& Trijntje Jans Hartmans, van A(msterdam), out 22 Jaren,
inde Lelidwarstraet, geassist(ee)rt met
haer moeder Annetje Gerrits

[getekend: Pitter; handmerk aanstaande bruid]

[links in marge: hij weeskamer / voldaan, den 2(en) julij / 1681]*

* Deze opmerking geeft aan dat de aanstaande bruidegom aan de Amsterdamse Weeskamer had aangetoond voldoende geregeld te hebben om er voor te zorgen dat de kinderen uit zijn eerste huwelijk op het moment dat zij meerderjarig zouden worden (hun 25e verjaardag, of bij hun trouwen) hun deel van de erfenis van hun overleden moeder zouden ontvangen en hun eventuele voogdij te regelen. Hij moest hiervoor het bewijs aan de schepenen tonen om te mogen trouwen.

Compareerden als voren Jan Hartman, van A(msterdam), boeckdrucker, out 25 Jaren, inde Leliedwarstraet, geassist(ee)rt
met Annetje Gerrits, zijn moeder &
Stijntie Jacobsz Groenendael, van A(msterdam), out 23
Jaren, op de Egelantiergracht, ouders doot, geassist(ee)rt
met haer broed(e)r P(iete)r Jacobsz Groenendael.

[getekend: Jan Hartman; handmerk aanstaande bruid]

Kai Noteboom zei op vr, 05/29/2026 - 23:25

super. heel erg bedankt!!

de puzzelstukjes vallen steeds mooier in elkaar!!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.