Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

hulp, text anno 1350 in het Diets

beste vrienden van oude handschriften, ik ben vastgelopen met deze middeleeuwse text (anno 1350). De hele txt is in het Diets. De probleemwoorden heb ik op de foto met rood onderstreept. Hieronder geef ik een voorstel tot vertaling, en daaronder de transcriptie van de text. Misschien wil iemand meelezen. Ieder voorstel tot oplossing wordt tenzeerste gewaardeerd....
---------------------------
(vertaling)
7)Eveneens Bernt die Lose, 1 pond groot, deze twee pond groot zal men 'uten', als daar een
8)....ster (?) inkomt rente mede te kopen van de hierbovengenoemde bernt .............(?) hierbovengenoemd is
9)gel....t(?) en gelegen aan een akker grond, waarop lubbe
10)meesters gegeven had de broderij om in zijn testament op te nemen, daar heeft het 
17)altaar nog een akker dat daarbij ligt, die dezelfde (lieden) bezitten den altare vors(chreven) ghaf. 
-------------------------------------------
(transcriptie)
5)x br(abanten) to tynse. Ite(m) up wenepper vene an ostende daer ketel up sit, die helft
6)van vii roden lantz. Ite(m) gaf daer to jutte van maestrande een punt grote.
7)Ite(m) bernt die lose i pont gr(ote), dese twee pont grote sal men uten, als daer een
8)….ester(?) met, rente mede to copen bernds vor(schreven) ….….(?) vors(chreven) is
9)ghe..tet(?) en(de) gheleghet an eenen acker lands, op de(n) lubbe
10)meest(er)s ghegheven hadde den broedery te testame(n)te(n), daer heft dat
11)altaer noch eene(n) acker bi ligge(n)de, de deselve hebbe den altare vors(chreven) ghaf.

Reacties (3)

René van Weeren zei op di, 10/15/2024 - 07:38

Mijn poging:

(vertaling)
7)Eveneens Bernt die Lose, 1 pond groot, deze twee pond groot zal men 'uten', als daar een
8)priester inkomt rente mede te kopen van de hierbovengenoemde bernts quart groten hierbovengenoemd is
9)gelijk staand en gelegen aan een akker grond, waarop lubbe
10)meesters gegeven had de broederschap om in zijn testament op te nemen, daar heeft het
17)altaar nog een akker dat daarbij ligt, die dezelfde lobbe tot bezit aan den altare vors(chreven) ghaf.
-------------------------------------------
(transcriptie)
5)X br(abanten) to tynse. Ite(m) up wenepper vene an ostende daer ketel up sit, die helft
6)van VII roden lantz. Ite(m) gaf daer to jutte van maestrande een punt grote.
7)Ite(m) bernt die lose I pont gr(ote), dese twee pont grote sal men uten, als daer een
8)priester in comet, rente mede to copen bernds vor(schreven) quart gr(oot)s vors(chreven) is
9)ghelicet en(de) gheleghet an eenen acker lands, op den van de(n) lubbe
10)meest(er)s ghegheven hadde den broedery te testame(n)te, daer heft dat
11)altaer noch eene(n) acker bi ligge(n)de, de de selve lobbe den altare vors(chreven) ghaf.

frits vrij zei op di, 10/15/2024 - 07:53

beste Rene, alvast heel erg bedankt. Het is vroeg op de ochtend, ik moet dadlik weg met de trein, maar alvast een reactie:
-regel 8: jij leest hier 'priester', had ik echt niet gezien, ik las iets als 'opmester'(??)
-regel 8: jij leest: 'quart groten', ik las: (een) pont groot hierbovengenoemd (verwijzend naar regel 7:  item bernt die lose, 1 pont groot)
-regel 9: jij leest 'ghelicet': fantastisch gezien, ik las iets als, 'ghelotet'
Dit zijn de belangrijkste oplossingen. Nogmaals bedankt, ik kom nog terug met een na-reactie. (vrgroet, frvrij)

frvrij zei op wo, 10/16/2024 - 13:19

beste rene, ik begrijp, dat de scriba met 'quart groot' (regel 8) de rente bedoelt die hij eerder noemt (regel 8), een probleem is nog wel: als je leest: '(een) quart groot hierbovengenoemd, is ... gelegen aan een akker lands ....': een quart groots (dus een geldsom) kan niet aan een akker liggen; misschien moet hier 'ghelicet en gheleghen', opgevat worden als synoniemen = een quart groots is gelijk aan/heeft dezelfde waarde als een akker enz.
Hoe dan ook, nogmaals bedankt voor je oplossingen, ik heb voldoende om daarmee verder te gaan. (fritsv)

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.