Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp rentmeestersrekening 1547 Oud Gastel

De bijgevoegde tekst is een rentmeestersrekening uit 1547. Ik ben vooral benieuwd naar de tekst in de marge en ik heb al een poging gedaan om het te transcriberen. Ik kom er echter niet helemaal uit. Kan iemand me hierbij helpen? Alvast bedankt.

Ontfanck ordinaris

Inden eersten ontfanghen vanden lantchijnse tot Gastele na inhouden vanden chynsbouck ende metten chynse van Spirincxs aenwassche versschenen ka? anno xvc xlvii –LXIIII ka. VI st. I oort II ?

Marge:

Dese R zal vanden somen aen doen afsteken vanden Boonhill ende Noorthill vander Straten af LVI gemeten XLI roeden ende dat met teekenen oft caijsputten onderscheyen ten eynde dat my ???? mach gestelt zyn posseseren wesen  inde reste vanden aenwasse tot int diep vanden watere ende inden het ?? aff eenich hinder comt heur zalt hen vuyt dragen maer dat dit geschiede tusschen dit ende dysdach naest?

Reacties (2)

René van Weeren zei op di, 08/12/2025 - 09:02

Mijn poging

Ontfanck ordinaris

Inden iersten ontfanghen vanden lantchijnse tot 
Gastele na inhouden vanden chijnsbouck ende metten
chijnse van Spirincxs aenwassche versschenen
Ka(tri)ne anno XVc XLVII – LXIIII ka(rolus guldens) VI st(uyvers) I oort II ?

Marge:

Dese R(equiran)t? zal va(n) stoven
aen doen afsteken va(n) de(n)
boonhil ende noorthil
va(n)de(n) straten af LVI ge(meten)
XLI r(oeden) en(de) dat met 
teekenen oft caijsputten
onderscheyden ten eynde dat mij XVIen acht(er)volg(e)n(de) he(re)n senten(tie) mach gestelt zyn in possessien
inde reste vanden aenwasse tot int diepe vanden watere en(de) indien hen hieraff eenich
hinder comt heur zalt hen uuyt dragen maer dat dit geschiede tusschen dit ende dysdachs
naestcom(m)ende

Van den Bamisschat tot Gastele daer de gemeenten
jaerlicx h(ie)raf schuldig zijn S(in)te Kat(ri)nedach
anno XVc XLVII - XXI ka(rolus gulden) XIIII st(uyvers)

Sietze zei op di, 08/12/2025 - 20:11

Erg bedankt! Ik denk nu dat caijsputten , cruijsputten zijn. Een soort grensscheiding van een perceel.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.