Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

hulp: middelnederlands anno 1339, de naam van een heilige

Beste liefhebbers van oude handschriften. Ik heb hier een txt, geschreven in 1339 in het diets. De scriba dateert zijn optekening op ‘zantghaeghen’. Ik kan deze datering niet thuis brengen, kennelijk is het een heilige (zant=sint). Ik wil graag weten, welke heilige dit is, zantghaengen = sint .....? Misschien weet iemand van jullie meer dan ik. Bij voorbaat dank. Hieronder, de transcriptie van de txt.
---------------------------
1)Int jaer ons he(re)n M CCC neghen ende dertich (twintech)(1) toe zantghaenghen(?) (vonde)(2) doe wi, scepene ende raed,
2)dat men in der broeder straten neghyene vinstere noch banke noch paele maken zael buten
3)dien hues an neghyene ziid an der straten bi hundert scillinghe.
------------------------------
1)doorgestreept in ms
2)’vonde’ : boven regel geschreven: vonde wi = besloten wij

Reacties (2)

René van Weeren zei op di, 04/15/2025 - 10:07

zantghaengen wordt één keer elders genoemd, zie https://www.dboverijssel.nl/archieven/10623, noot 14. Het zou gaan om 10 oktober, mogelijk betreft het een vernoeming naar de Heilige Victor van Xanten, wiens gedenkdag op 10 oktober valt.

frits zei op di, 04/15/2025 - 10:10

beste rene, bedankt voor je reactie. De txt (foto hierboven) is reeds op internet gepubliceerd, zoals ik ook zag. Het ging mij om, wie is deze zantghaengen? Jij geeft daar antwoord op tw. Victor van Xanten. Hartelijk dank.....

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.