Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp met begravenis melding 1669

Het lijkt erop dat er zoiets staat als:

 

"Jan Jansz bij de Wederbrugh [.....]

huisvrouw met [4] onmondige kinder begraven [...]

gratis "

 

Wie kan mij helpen?

Reacties (4)

Otto Vervaart zei op za, 09/26/2020 - 17:50

Beste Tim, de brug is de Volderbrugh, een brug over de Oudegracht in Utrecht, daarna lees ik naest sijn. Achter begraven lees ik classe . In de marge staat Claeskerk, en ernaast de naam Bride. De Klaaskerk heet ook wel Nicolaikerk. 

René van Weeren zei op za, 09/26/2020 - 20:07

Dag Tim en Otto,

 

Een paar aanvullingen:

naest sijn moet zijn nael[aetende] sijn

het aantal kinderen is door de uitgelopen inkt lastig te ontcijferen; vanwege het meervoud lijkt 4 logisch, maar het zou ook 1 kunnen zijn, dat zou op basis van de dopen van dit echtpaar te achterhalen moeten zijn, onmondig betekent in dit geval minderjarig (< 25 jaar in die tijd)

Achter begr[aeven] staat Claesk[erk]

Het lijkt er op dat de naam van de aangever Bride mogelijk nog een extra letter had, gezien het ophaaltje achter de e, maar dsat is wat mij betreft onzeker en kun je denk ik beter vergelijken met andere inschrijvingen waarbij die naam vermeld wordt; ik heb even geprobeerd de akte te vinden, maar op Jan Jansz en begraafregister kreeg ik iets te veel treffers :)

Otto Vervaart zei op za, 09/26/2020 - 22:55

René, ik had al mijn twijfels bij mijn ontcijfering naest en er staat natuurlijk Claes in plaats van class. Het is weekend! In de link naar de afbeelding staat gelukkig de datum in october 1669, het is scan 200 bij Het Utrechts Archief van register 125, p. 360, aktedatum 4-10-1669. Op p. 359 staat tamelijk bovenaan ook Bride .

Tim zei op ma, 09/28/2020 - 11:01

Dank jullie wel!

Dus is het:

"...Jan Jansz bij de Volderbrugh (een brug over de Oudegracht in Utrecht)

nael[aetende] sijn huisvrouw met [1 of 4] onmondige kinder begr[aeven] Claesk[erk] (ook wel Nicolaikerk)..."

 

@René: Het klopt mbt het aantal Jan Jansz in die periode in Utrecht: nogal veel vermeldingen. En de Jan Jansz die ik volg wordt ook vaak niet eens met zijn "familie naam" genoemd, wel in de Utrechtse notariele akte van 1668 maar niet in DTB registers. Ik moet daarom verschillende lijnen volgen i.c.m. adressen of partner.

 

Jan Jansz i.c.m. Annichjen (en variaties) werd nog genoemd in 1672 met de geboorte van een dochter Eva (10 mar 1672), maar blijkbaar is die weer van een Jan Jansz die een maand later overleed op 1 apr:

zie bijlage (Toegangsnr: 711, Inventarisnr: 125, Paginanr: 593)

 

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.