Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp gezocht bij transcriberen ondertrouw A'dam 1661

Hallo,

 

wie zou mij willen helpen bij het transcriberen van de ondertrouw tussen Jan Caspers x Wijntje Hendricks (A'dam 1661), rechter blz, middelste ondertrouw?

 

Met vriendelijke groet,

 

Yvonne

Reacties (7)

Geert Ouweneel zei op ma, 07/11/2022 - 12:03

Den 17 December 1661
Compareerden als vooren C. Abbas ende P. Weve-
ring
Jan Capsertse van Texel, caegschipper oud 26 jongeselle acte
van ouders consent, in de Cromelboogsteeg ende Wijntie
Hendrickx van Nordringen, oud 30 jaer, geassisteert met haer nicht
Neltie Crelis in de Brouwerstraet

Martha Zwartbol zei op ma, 07/11/2022 - 14:04

Beste Geert,

 

Mijn reactie betreft niet de bovenstaande passage, maar heeft te maken met stamboomonderzoek, te weten onderzoek naar de herkomst van de Alblasserdamse/Schelluinense  familie Herwig/Harwig/Herrewig. Mijn excuses, maar kon verder nergens je contactgevens vinden, dus ik reageer maar hier.

 

In een forum las ik enige tijd geleden dat het je onwaarschijnlijk leek dat  Maarten Joostz Herwig/Harwig (* ca. 1677) afkomstig zou zijn uit Vriezenveen. Je ging er eerder van uit dat er sprake was van een vader Herwig uit Rotterdam. Op basis van een DNA-match kan ik hierover een - denk ik - ophelderende uitspraak doen: ik ben een directe nazaat van deze Maarten Herwig (1677) en heb een DNA-match met een directe nazaat van een zekere Adolf Herwig uit Vriezenveen. Adolf en Maarten (1677) zijn volgens diverse stambomen op myheritage broers. De DNA-match is op geen enkele andere manier verklaarbaar, dus de match bevestigt de aanname dat deze tak van de familie Herwig uit Vriezenveen afkomstig is. Jouw Rotterdamse hypothese lijkt mij dus onjuist.   

Voor meer info kun je kijken op myheritage:

stamboom Zwartbol (account: Martha Zwartbol) 

stamboom Kluin, account Andre Kluin, deze stamboom is niet openbaar, hiervoor moet toegang gevraagd worden aan Andre Kluin.

 

Met vriendelijke groet,

Martha Zwartbol

Geert Ouweneel zei op ma, 07/11/2022 - 14:35

Martha, hartelijk dank voor deze informatie!

Yvonne zei op ma, 07/11/2022 - 15:43

Hartelijk bedankt Geert! Enig idee welke plaats er met Nordringen bedoelt wordt?

 

mvg,

 

Yvonne

Nanny Schmit zei op di, 07/12/2022 - 10:19

staat er geen Wieringen?

mvg Nanny Schmit

Geert Ouweneel zei op di, 07/12/2022 - 10:27

Dat zou het best kunnen zijn

Frits DERKSEN zei op di, 07/12/2022 - 18:36

Zie Herkomstonderzoek - Stadsarchief Amsterdam

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.