Zie bij nummer 1
Beste lezer,
Ik ben bezig met het uitzoeken van mijn familiegeschiedenis en ben gestuit op een aantal documenten uit de zeventiende eeuw. Ik heb mijn best gedaan met de transcriptie, maar heb nog veel vraagtekens. Wie zou mij kunnen helpen met het aanvullen en verbeteren van mijn transcriptie?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Lisa van Oosten
Dit heb ik tot nu toe:
Op huyden dese XXV 25 January 1649 soo behouden Jan Jacobs Swartvelt vcocht (verkocht?) te hebben gelijck hij vcoopt bij dese aan Symon Willemsz van der Valck die te coopen aennam een huys en de erve staende ende gelegen aende noortsijde van de uu…. … stre… voor van de ….. tot acgter aende waterschap der stede vesten ….. ten oosten Jan Jacobsz voornt selffs met sijn huys ende erven … aen ma… Jacobsz ….. ende ten westen Claertgen Jacobs Swartvelts dogter …. mijn eerst comenden anno 1649 met alsulcken ser… ende vrijgelden soo tot baten als scaden als hij … voornt stel… tot noch toe gebruijct ende beseten heeft van sonder niets opstanden bega… dat den cooper sal moeten gedoogen de … … van x… stuyvet stans gemontif… van ten die betaelt wordt bij Claertgen Jacobs Swartvelt … … pressent …. dat voorts cooper tussen acgter boomg… sal gen… voorts waterschap toenam hij tijt van … .. innegaenden m.. voors … vooren den cooper belooffde te betalen sommen van -690- ende … gulden voor den armen ten … en contanten gulden in … expressen cond…. Dat den voorts cooper … sal moeten betalen met twee hondert gulden bij de voorts opdracgten ger.. van de dan voorts met termijnen van vijftig gul staevt m… dat … sommen … … sal worden … ses gulden ten hondert … … met sijne beloofde cooper … den … brieff soo gemaect sijnde hem dan nam voorts moeten regelen ende … ten vrijen snij… gulden sonder … termijn dan aen ten… uijt wat saecken stellen sonder mo.. … ende sal den vcooper (verkoper?) voorts … … waerborgen sijne gen… goederen … den tijt sijns gebrijck sonder te een… ser… ende vorderen …. Ten sijn alles opvergt .. ten omranden den voorst vcooper ende cooper spert… onderteyckent … …
Lisa van Oosten
zei op maandag 6 januari 2025 - 10:18