Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp gevraagd bij transcriptie trouwacte 1676

Door het BHIC ben ik doorverwezen naar dit forum.

In de bijlage zit een trouwacte uit 1676 waarvan ik enkele woorden niet kan ontcijferen. Wellicht is er iemand die me daarbij kan helpen? Alvast enorm bedankt!

Reacties (2)

René van Weeren zei op do, 04/13/2023 - 12:56

1676
Den 25en septemb[ris]
IIIx* Anthonij Stolte, weduw[na]er,
soldaat onder de comp[agni]e
geleyt wordende bij de
cap[iteyn] lieu[tenan]t Hofman
en[de]
Geertruijdt Pieters,
j[onge]d[ochter]**, wonende*** alhier.

Getrout den 14 octob[ris].

* De drie streepjes en het kruisje hebben te maken met de wekelijkse huwelijksafkondiging. Zij gingen op 25 september 1676 in ondertrouw. Daarna moest hun voorgenomen huwelijk op drie achtereenvolgende zondagen in de kerk of van het stadhuis worden afgekondigd, zodat eventuele bezwaarhebbenden tegen hun huwelijk hun bezwaren konden voorleggen. Na elke afkondiging zonder bezwaar werd een streepje gezet. Het feit dat er drie streepjes staan, betekent dus dat alle drie de afkondigingen geen bezwaar hadden opgeleverd (ook vaak vermeld als 'onverhinderd gegaan'). Direct na de derde onverhinderde afkondiging mocht het stel dan ook het huwelijk voltrekken en werd in dit register kennelijk een kruisje gezet; het huwelijk vond dus op 14 oktober 1676 plaats.
** de termen jongedochter en jong(e)man staan enkel voor het feit dat de persoon niet eerder is getrouwd geweest en zegt dus niets over de leeftijd
*** wonende alhier slaat waarschijnlijk alleen op de bruid, anders staat er doorgaans 'woonende beiden alhier'. Soldaten in die tijd verbleven meestal in kampementen buiten de stad.

J. Schoenmaker zei op za, 04/15/2023 - 14:04

Beste Rene,

Enorm bedankt voor uw hulp en uitleg.

Mvg

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.