Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp gevraagd bij transcriptie doopinschrijving (latijn) 1702

Zelf heb ik er tot op heden het volgende van gemaakt, waarbij er ook onzin tussen lijkt te staan:

11 May 1702 — Baptizati caro-
lum? lius? Joannis, adhibitis
ceremoniis consuetis fil-
— ium Guilielmi Schuer-
mans, Secretaris, et Isa-
bella verschueren coniugum,
qui in transitu et apud ma
trice? susceptita pre pevit
scritouribus patrius martius 
yoorts? loco Petri Louij-
mans et Catharina van
riel loco Cornelii Nodons
cum cuitoni parentes vestris
sint parochi dignetur
nomine filii illorum registro
baptismali, in serene
scriit signature  Gredi 12-
Julii 1702 ... Joannis
per geurel pastor brede
quod attest out PM: Theunis

Vertaling:
11 mei 1702 —gedoopt Caro-
lus Joanes, met inachtneming van de gebruikelijke ceremoniën. 
zoon van Guilielmus Schuermans, secretaris, en Isabella Verschuer(e), echtgenoten,
???????
???????
???????
in de plaats van Petrus Louij-
mans, en Catharina van
riel in de plaats van Cornelia nodons
met wie de ouders ???
De naam van de zoon is.....  in dit? doopregister 
ingeschreven te Breda? 12
Juli 1702 ..... Joannis
???????? pastoor breda?
zoals vastgelegd door mijn hand Theunis 

Andreas Theunis was in die tijd pastoor te Hoogstraten, België, Willem of Guilielmus Schuermans was toen secretaris  en getrouwd met Isabella of Elisabeth Verschueren

Reacties (4)

Otto Vervaart zei op vr, 08/14/2026 - 11:35

Beste Irene, zou het in 1702 ook tropisch warm zijn geweest bij deze inschrijving?! Hoe dan ook, met kalm kijken en alert zijn op lettervormen en het Latijn kom ik tot de volgende transcriptie:

Copia

11 May 1702 — Baptizavi Caro-
lum Joannis, adhibitis
ceremoniis consuetis fil-
ium Guilielmi Schuer-
mans, Secretaris, et Isa-
belle Verschueren coniugum,
que in transitu et apud ma
trice constituta peperit
existentibus patrinis Martinus 
Geerts loco Petri Louij-
mans et Catharina van
Riel loco Cornelii Nodens
cum autem parentes vestre
sint parrochie dignetur
nomen filii illorum registro
baptismali inserere
erat signature Brede 12
Julii 1702 ... Joannis
ten Houvel pastor Brede
quod attestor An. Theunis

Het gaat er vooral om dat de doop op 12 juli was ingeschreven, maar op 11 mei plaatsvond. Het is een tikje verwarrend dat het woord susceptores ontbreekt voor de doopheffers, en dat die dan ook nog vervangers sturen... Peperit is een regulier voltooid tegenwoordige tijd (perfedtum) van het werkwoord parere, baren. Ik twijfel over het woord na matrice, ik denk zelfs dat het eigenlijkapud matricem ...am moet zijn.

René van Weeren zei op vr, 08/14/2026 - 12:47

Hi Otto en Irene,

Het woord achter matrice lijkt me hospituta -

et apud matrice hospituta peperit = en beviel bij de vrouw bij wie zij te gast was; dat past qua context ook mooi bij de omschrijving dat zij beviel in transitu = tijdens de reis van de ene naar de andere plaats

De doop is ook tussengeschreven in Breda, zie https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/p…

irene zei op vr, 08/14/2026 - 13:01

Dag Otto, Heel hartelijk dank, Met jouw verbeteringen kon ik een leesbare vertaling geproduceerd krijgen (mijn middelbare school latijn is erg roestig). 

11 mei 1702 — Ik heb Carolus Joannis gedoopt — met inachtneming van de gebruikelijke riten — de zoon van het echtpaar Guilielmus Schuermans (secretaris) en Isabella Verschueren; zij beviel terwijl zij op doorreis was en in de parochie verbleef. De doopgetuigen waren Martinus Geerts (als plaatsvervanger voor Petrus Louijmans) en Catharina van Riel (als plaatsvervanger voor Cornelius Nodens). Aangezien de ouders tot uw parochie behoren, verzoek ik u de naam van hun zoon in het doopregister op te nemen. Ondertekend te Brede, 12 juli 1702... Joannis ten Houvel, pastoor van Brede. Bevestigd door An. Theunis.

Vanwege het op doorreis zijn, heb ik in de doopboeken van Breda gezocht en daar kwam hij inderdaad te voorschijn. Dat handschrift is beter te lezen. Volgens AI was daar, in de schuilkelder, een pastoor Gerardus ten Heuvel (geen Joannis, maar dat kan een fout van de Hoogstratense pastoor zijn geweest, of AI heeft toch te weinig bronnen).

Ik ben weer een stap verder!

irene zei op vr, 08/14/2026 - 14:05

René ook bedankt! Ik dacht even dat ik per ongeluk zelf die pagina uit Breda er in had geplakt, was er net ook mee bezig geweest. De aanvulling "hospituta' lijkt me juist en erg beeldend. Het wordt opeens een voorstelbare situatie.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.