Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp gevraagd bij transcriptie Akte schepenen van Gelre uit 1368

Zou iemand mij kunnen helpen bij het ontcijferen van deze akte van de schepenen van Gelderen uit 1368? Het lukt mij helaas niet om deze te transcriberen. De akte gaat over de afhandeling van een geschil tussen Johanne Haghedorne en Willem van Boytberg (Boedberg). Het geschil was in 1365 beslecht door hertog Eduard. Johan Haghedorn kreeg het recht om beslag te laten leggen op goederen van Willem van Boytberg. In bijgaande akte staat vermoedelijk hoe dat 3 jaar later is verlopen. De acte is gezegeld en getekend door de schepenen van de stad Gelderen, Didderic van Kudichoven en Sander Diddericszoon van Eyk. Helaas lukt het mij niet om hier verder mee te komen. Dus ik zou heel blij zijn met wat hulp. Alvast veel dank!!!

Reacties (1)

Otto Vervaart zei op vr, 01/27/2023 - 11:03

Beste Dick, zijn mijn ogen veranderd of is dit inderdaad een wat vaal uitgevallen kleurenfoto?! Ik heb geprobeerd om het contrast en de kleuren bij te stellen met de online tool RetroReveal, sinds kort weer live, https://retroreveal.com/, maar helaas hielp dit niet echt, maar ik laad het toch maar op voor wat het waard is, een ander kan er mogelijk wel sneller mee uit de voeten. Voor zover ik het zie gaat het vooral om de vaststelling van de exacte hoogte van Johans schuld. Johan heeft al een bedrag betaald, maar er is een restschuld die hier wordt vastgesteld.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.